Dårlige netværk, manglende opdateringer eller hardware, der hører hjemme i en anden æra. Problemerne er mangeartede, men resultatet er det samme.
It-undervisningen på de danske skoler er under al kritik.
Berlingske har undersøgt forholdene på de danske folkeskoler og seks ud af ti skolelærere må nedslående konstatere, at rammerne for at integrere it i undervisningen ikke er gode nok.
Et eksempel er folkeskoler på Frederiksberg der kan berette, at elever har oplevet at vente i 20 til 40 minutter på at blive logget ind i systemerne. Det forsinker eller forhindrer undervisninger, og mange lærere er stoppet med at integrere it i undervisningen.
»Jeg kan da godt være betænkelig ved, om de elever, der skal til prøve i niende klasse, er i stand til at klare sig, som de ville, hvis de havde fået den undervisning, de har krav på. Det er et elektronisk tavlekridt, det her. Hvis man ikke har sit tavlekridt, så kan man ikke få den undervisning, man har krav på,« siger formanden for Frederiksberg Lærerforening, Ane Søegaard til Berlingske.
Undervisningsminister Bertel Haarder indrømmer overfor Berlingske, at forholdene på nogle skoler ikke er gode nok. Han hæfter sig dog ved, at Danmark fortsat ligger foran i forhold til de andre europæiske lande. Desuden skal problemerne ifølge ministeren ses i forhold til, at it-forholdene i skolerne i øjeblikket er i en opbygningsfase.
Fra 2004-2007 har staten afsat 495 millioner kroner til fremme af brugen af it.