Markedspladsen for nethandel har en anden dynamik, end man kender fra den analoge økonomi. Nethandel drejer sig nemlig ikke om at gøre varerne tilgængelige for kunden, men om at gøre kunderne tilgængelige for producenten. Det skriver digi.no.
I den analoge økonomi har detailhandlere deres naturlige plads i værdikæden. Butikken på hjørnet gør varerne tilgængelige for kunden, og derfor er det fuldt rimeligt, at den tager en vis avance for at viderformidle varen mellem producent og køber.
Men på nettet er forholdet vendt om.
Det er ikke sværere at gå ind i en amerikansk end en dansk netbutik. Det er heller ikke sværere at handle der. Og varen kommer lige så hurtigt frem.
Dermed overflødiggøres detailhandlerne, og grundlaget for deres avance falder bort. For hvorfor købe varen i detailhandlerens netbutik, når jeg kan købe den af producenten til nettopris?
Det handler dog stadig om at skabe tilgængelighed. Men det, der skaber værdi og tilgængelighed på nettet, er ikke detailhandlere - det er trafikgeneratorer, der kan kanalisere potentiel køberinteresseret trafik til en netbutik. Det kan for eksempel være portaler, katalogtjenester, affiliate-tjenester, netaviser, højrelevante indholdstjenester eller måske endda private hjemmesider.
Men interaktionen bliver en anden. Det drejer sig ikke længere om at flyttet varer - det drejer sig om at flytte kunder. Og når kundernes bevægelser er det centrale, opstår der nye muligheder, og man kan sagtens drive netbutik uden at have noget at sælge.
Og mellemleddet har ændret sig, så detailhandleren nu tager sig betalt for at formidle kunder i stedet for varer.