Det svenske teleselskab Tele2 fortsætter med at markere sig som et seriøst privat-alternativ til de tidligere nordiske monopolselskaber. I årets første ni måneder svulmede selskabets salg med hele 17 procent og endte på 25,8 milliarder danske kroner. I de tilsvarende måneder i 2003 var salget 22,1 milliarder kroner.
Mens salget således tordnede frem, skiftede den mindst lige så vigtigt bundlinje også farve. Fra en højrød kulør i 2003 forvandlede den sig til en pæn sort farve efter de første ni måneder af 2004. Overskuddet endte på 885 millioner danske kroner mod et tab på 692 millioner kroner i 2003.
Størstedelen af det plus blev hevet hjem fra juli til september, hvor overskuddet før skat alene endte på 619 millioner kroner.
»Det er en stærk præstation. Vores bedste nogensinde,« kommenterer Tele2s topboss Lars-Johan Jarnheimer kvartalsregnskabet.
Ifølge Tele2 skyldes fremgangen især storvækst i Baltikum, Rusland og Centraleuropa, hvor selskabet henter mange nye kunder.
Til gengæld går det dårligt i Holland og Sydeuropa. Her er Tele2 presset af, at de tidligere monopolselskaber i sommermånederne gik i offensiven for at vinde kunderne tilbage. Det lykkedes.