Telia har betalt en bøde på 150.000 kroner for vildledende priser, oplyser Forbrugerombudsmanden.
Vildledningen fandte sted, da firmaet for lidt over et år siden annoncerede, at kunder kunne købe den dyre iPhone på kredit gennem selskabet over et år kombineret med et halvt års bindingsperiode. Derfor politianmeldte Forbrugerombudsmanden mobilselskabet i januar i år.
Telia erkender, de har lavet en fejl. Da ComON spørger mobilselskabet, om de har gjort sig nogle tanker om, hvorvidt de fortsat vil sælge komplicerede produkter, afviser Telia, at kredit og bindingsperiode blandet sammen er et kompliceret produkt.
"Vi oplever, at det er et produkt, som kunderne tager til sig, fordi det giver dem mulighed for at få denne ekstra lækre og ekstra smarte telefon til en overkommelig pris," siger Jesper Korsskov, produkt- og marketingsdirektør for Telia.
Telia sælger derfor den dyre iPhone på kredit.
Telias brøde skete, da selskabet i april 2009 annoncerede i store aviser med et tilbud, der gav forbrugerne mulighed for at købe en iPhone over en afdragsperiode på 12 måneder med pligt til at have abonnement hos TeliaI et halvt år.
Annoncerne opgav den samlede mindsteudgift forbundet med at købe telefonen beregnet forkert, eftersom der ikke var taget højde for afdragene de sidste 6 måneder af aftalens løbetid, hvor forbrugeren ikke var forpligtet til at have abonnement hos Telia, men fortsat skulle afdrage på telefonen.
Telia havde derfor overtrådt markedsføringslovens paragraf 3, der indeholder et forbud mod vildledning.
Der var dog endnu en paragraf, som Telia havde overtrådt.
Telia havde derudover ikke oplyst den samlede kontantpris for telefonerne, det vil sige den pris som telefonen alternativt ville kunne købes for kontant. Det skulle Telia dog have gjort, når telefonen kunne købes på kredit, siger markedsføringslovens paragraf 14.
Formålet med reglerne er, at forbrugeren let skal kunne sammenligne forskellige tilbud.
Bødens størrelse er fastsat på baggrund af markedsføringsomkostningernes størrelse samt den opnåede fortjeneste og under hensyn til, at markedsføringen var sket i landsdækkende aviser, oplyser Forbrugerombudsmanden. Det er politiet, der tildeler bøden, og det sker på baggrund af Forbrugerombudsmandens anbefaling.