I dag er online video nærmest synonymt med Youtube. Men det vil snart ændre sig, for hvor den første videorevolution på nettet var brugergenereret, vil næste kapitel tilhøre de professionelle produktioner. Det mener Kasper Tøstesen, som er portalchef hos Microsoft for MSN Danmark. Og han forventer, at den største del af tv-indholdet på nettet vil være gratis for brugerne.
»Vi ser et langt større økonomisk potentiale i annoncefinansieret indhold end i pay-per-view og lignende modeller. Det egner sig primært til eksklusivt indhold, som du ikke kan finde andre steder,« siger Kasper Tøstesen til ComON.
Han mener at tv-stationer og produktionsselskaber bliver nødt til at opgive den lange kamp mod internettet som et fristed for pirater, og i stedet begynde at opfatte nettet som en mulighed for at nå ud til et nyt publikum.
»Der er måske én milliard mennesker som henter piratkopieret indhold på nettet - så det er umuligt at få fat i hver eneste af dem. I stedet bør tv-selskaberne tilbyde deres egne tv-løsninger, der er enkle og gratis for brugerne,« siger Kasper Tøstesen.
Han henviser til den britiske iPlayer fra BBC, der har udviklet sig til en stor succes. Med iPlayer kan internet-brugere downloade eller streame alle tv-stationens programmer. Alene i den første måned havde en million brugere downloadet mere end 3,5 millioner udsendelser.
Men iPlayer illustrerer også et af problemerne ved internet-tv. For tjenesten er langt fra populær hos de britiske internet-udbydere. De mange tv-downloads tærer på båndbredden. Ifølge den britiske telestyrelse vil det koste internet-udbyderne op mod otte milliarder kroner at opgradere deres netværk så de kan håndtere tv-tjenester som iPlayer.
Internetudbyderne vil gerne sende regningen videre til tv-selskaberne - men det bryder med princippet om den såkaldte netneutralitet, som siger at alle former for trafik skal behandles ens. Et tema, der også skal diskuteres på en dansk konference i næste måned. Og problemstillingen kan hurtigt blive aktuel i Danmark, hvis tv-eksplosionen pludselig mangedobler trafikken hos de danske udbydere.
Både DR og TV2 har allerede etableret net-tv-løsninger, så tv-programmerne kan hentes online, men det næste skridt bliver tv-programmer, der er produceret specielt til nettet, mener Kasper Tøstesen.
»Der arbejdes allerede på de første danske tv-egenproduktioner til nettet, og vi kommer til at se resultatet i løbet af de næste 6-12 måneder,« siger MSN-portalchefen.
Et af forbillederne er den amerikanske web-tv-serie In the Motherhood, hvor brugerne selv bidrager med historier, der bliver til korte web-klip. En niche-produktion, som netop i kraft af sin meget snævre målgruppe kan være interessant for annoncører.