Danske virksomheder går i en stor bue udenom weblogs. Selvom private i stigende grad skriver om alle mulige emner i deres weblog på nettet, så halter danske virksomheder langt bagefter. Mejerigiganten Arla Foods er blandt de få virksomheder, som bruger weblogs.
»Der er meget fokus på ernæring, og vi får mange spørgsmål på det område, så vi synes, at det var naturligt for os at lave en weblog om ernæring,« siger Arlas pressechef Louis Illum Honoré til Jyllands-Posten.
Arla har lavet tre weblogs. Sundheds-blog'en skrives af en ernæringsekspert, mens dyrevelfærds-blog'en af en af Arlas andelshavere. Arlas sidste weblog handler om, hvad der foregår bag kulisserne i Arla.
Der er dog vigtigt, at webloggen ikke bare skamroser virksomhedens produkter. Det mener Innovation Lab, som har kigget nærmere på fænomenet.
»Når virksomheder bruger weblogs, er der nogle faktorer, der er meget vigtige. Virksomhederne skal være ærlige, åbne og troværdighe omkkring deres produkter,« siger Christian Lausten, der er formidlingsansvarlig i Innovation Lab, til Jyllands-Posten.