»Ifølge Telestyrelsen bruger 700 danskere Teleprisguide.dk hver dag. Det svarer til 255.000 vildledte forbrugere om året!«
Kritikken kommer fra Nicolas Fredriksen, der søsatte portalen Telepristjek.dk i denne uge. Den nye portal er skabt i frustration over IT- og Telestyrelsens portal Teleprisguide.dk, som Frederiksen kalder vildledende.
»Jeg synes, det er hårrejsende, at Telestyrelsen siger sig tilfredse med Teleprisguide.dk. Telestyrelsen burde have benyttet lejligheden til at indrømme fejl og mangler,« lyder det fra Nicolas Fredriksen.
Fredriksen mener for eksempel, at han har fundet en fejl i Teleprisguidens anbefalinger, hvis man har et forbrug på 10 minutters tale om dagen. Telestyrelsens kommer frem til, at det billigste i så fald er Sonofons minutafregnede produkt Selvhenter. Det koster 713 kroner i kvartalet.
Men ifølge Nicolas Fredriksens udregninger bliver det korrekte beløb 914,40 kroner i kvartalet. Og på hans egen side rangerer Sonofons produkt som nummer 19.
Ifølge Nicolas Fredriksen er det med til at skabe mistillid hos forbrugerne.
»Grundlæggende har man større tillid til Telestyrelsen end et mobilselskab. Det er derfor helt naturligt, at tilliden til mobilselskaberne nu har nået et historisk bundniveau. Havde Telestyrelsen givet forbrugeren en retvisende vejledning, ville skuffelsen og mistilliden til mobilselskaberne have været langt mindre end den er idag,« mener Nicolas Fredriksen.