Det kunne i mange tilfælde gå hen og blive et problem, og derfor kaster Alcatel nu et ukendt millionbeløb efter en kampagne, der skal lære ungdommen det franske mobilfabrikat at kende.
Alcatel har netop sendt en ny lavpristelefon, One Touch 512, på markedet, og den skal ikke have lov at leve det stille liv.
I denne uge, hvor gymnasieeleverne kommer tilbage fra sommerferien, skydes 512-modeller i hobetal af sted til ambassadører på uddannelsesstederne, der skal vise den lille telefon frem til vennerne.
Modstanderen hedder Nokia, der længe har siddet tungt på det attraktive ungdomsmarked.
- De unge skal opdage, at der findes et alternativ til Nokia, og det er især 3310'eren, vi går efter. Det er en ældgammel terminal som slet ikke kan hamle op med det, vores nye terminaler kan, siger Kim Vestergaard, landechef for Alcatel Mobile Phones i Danmark.
- Nokia har gjort det godt
Han vil ikke sætte tal på, hvor mange mobiltelefoner Alcatel skal have langet over disken. Det vigtigste er at slå navnet fast.
- Vi havde engang et godt tag i de unge, og det skal vi have genskabt, siger Kim Vestergaard og indrømmer, at Nokia har gjort det godt.
- Det er selvfølgelig også de andre Nokia-modeller, 3410 og 3510, vi går efter, men især 3310 er blevet båret frem med store tilskud fra operatørerne, siger Kim Vestergaard.
Nokia om Alcatels fremstød: - Vi synes, det er godt med konkurrence fra andre på markedet. Selvfølgelig anser vi Nokia 3310 for at være en meget god telefon, siger Johan Eidhagen, ny marketingchef for Nokia Mobile Phones i Skandinavien. |
Derudover sælges Alcatels telefoner via internettet gennem et samarbejde med Com2b.dk.
Sponserer skirejser
Udover ambassadørerne på gymnasierne koster Alcatel store annoncer i ungdomsblade som Chili og Vi Unge, lige som den gratis studiekalender, der i det kommende år vil blive benyttet af omkring 35.000 gymnasieelever, bærer Alcatels navnetræk.
Endelig er Alcatel hovedsponsor på de såkaldte Chili-Tours 2003, der sender unge på skirejser. På rejserne arrangeres der konkurrencer, hvor gevinsterne er 512-mobiltelefoner.
I efteråret lancerer Alcatel yderligere to mobiltelefoner herhjemme:
Den ene er målrettet til erhvervslivet og hedder 715. Den skal konkurrere imod Nokias 6310i-model og har GPRS (klasse 10), e-mail-synkronisering og 15-linjers display. Den anden hedder 525 og er målrettet private forbrugere, men har til forskel fra den nye 512-model også GPRS.
Læs testen af Alcatel One Touch 512 på PC World Online.