Ulande drukner i spam

Udviklingslandene drukner i spam, konstaterer en ny rapport fra OECD. De fattige lande mangler ressourcer til at dæmme op for spam-flodbølgen.

De fattige lande i verden er værst ramt af spam, ifølge en ny rapport fra OECD. Ulandene mangler ressourcer i kampen mod de uønskede mails.

De er lande som Nigeria, Nepal og Malaysia, der blandt andet nævnes i en ny rapport om spam fra OECD - Organistaionen for økonomisk samarbejde og udvikling. De fattige lande mangler simpelthen båndbredde, know-how og penge til at tage kampen op mod spam.

Resultatet bliver, at internetsurfere i disse lande oftere er ude for nedbrud, og generelt lider under meget ustabile internetudbydere.

»Spam er et større problem for udviklingslandene end for de industrialiserede lande. Det opsluger ressourcer, som der i forvejen ikke er nok af, og som er dyrere i udviklingslandene,« står der blandt andet at læse i rapporten fra OECD.

Samtidig er det et problem, at mange spammere flytter forretningen til mindre udviklede lande, i takt med at myndighederne i de industrialiserede slår hårdere ned på spammerne.

Når internetudbyderne i udviklingslandene lukker spammerne ind på deres netværk, sker der ofte det, at den pågældende udbyder bliver sortlistet af de andre internationale udbydere. Resultatet er så, at legitim e-mail og datatrafik fra udviklingslandene bliver afvist af de internationale udbydere.

Det kan blive et stort problem, hvis et land kun har en enkelt internetudbyder. Costa Rica oplevede således for nogle år siden, at antispam-kampagnen Spamhaus lukkede for alle e-mails fra Costa Rica i to dage, fordi ekstremt mange spammails viste sig at komme fra Costa Rica.

Det er de forretningsdrivende, der rammes hårdest af spam i ulandene. Især fordi mange er afhængige af simple dial-up forbindelser eller af at købe tid på den lokale netcafe. Det betyder at mange af de dyrebare minutter spildes på soam og virus.

»Alt det besvær og alle de udgifter er spildt, når brugeren finder ud af, størstedelen af de e-mails som lige er blevet hentet, er enten spam eller virus,« konstateres det i OECD-rapporten.

OECD anbefaler udviklingslandene at investere i spam-filtre til deres netværk og til at lave stærke politikker mod spam. Derudover anbefales landene at oprette CERT-teams (Computer Emergency Response Teams), der skal overvåge nettet og koordinere indsatsen mod spam og virus.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere