Det kræver ikke særlige danskkundskaber at tale i mobiltelefon, så indvandrere er absolut kærkomne kunder hos teleselskabet TDC Mobil.
Med støtte fra EU's socialfond vil TDC nu ansætte otte to-sprogede medarbejdere, der kan servicere den tyrkisk-talende del af kundegruppen.
- Da vi fik tilbuddet fra fonden, lagde vi hovederne i blød. Det, at kunne et mere eksotisk sprog end blot engelsk, tysk eller fransk kunne være en forretningsmæssig fordel for os, siger chefkonsulent Agnete Kjellberg fra TDC Mobils personaleafdeling.
Foreløbig søger TDC Mobil fire tyrkisk-kyndige medarbejdere til kundeservice-afdelingen i Odense og fire til afdelingen i Århus.
Stor interesse
De første medarbejdere er allerede ved at blive ansat, og den store interesse er kommet bag på TDC:
- Vi holdt et informationsmøde i Århus i samarbejde med indvandrermiljøet, og der mødte 20 mennesker op, selvom det var midt i sommerferien, siger Agnete Kjellberg.
Idéen er at gøre indvandrerne opmærksomme på særlige åbningstider, hvor man kan træffe tyrkisk-talende personale i TDC Mobils kundeservice.
Bliver initiativet en succes, vil TDC Mobil også ansætte medarbejdere, der taler andre udbredte indvandrersprog.
- Vi har fået omkring 600.000 kroner fra EU til forsøget, som løber over to år. Pengene bruges til et særligt teambuilding- og mentorprogram, for pengene dækker naturligvis ikke lønomkostningerne, fortæller Agnete Kjellberg.
Hun understreger, at der netop er tale om ordinære stillinger, som ikke er tidsbegrænset til to år.