Danskerne er vilde efter at klikke sig frem til rejser på nettet. De tre største rejsebureauer på nettet solgte sidste år over 200.000 flyrejser, hvilket svarer til mere end en fordobling på kun to år. Det viser en undersøgelse, som IT-avisen ComON har lavet.
»Vi kan kun bekræfte tendensen i jeres undersøgelse. Faktisk er den reelle stigning i danskernes køb af flyrejser på nettet nok endnu større. SAS, Sterling og alle de andre flyselskaber vil nemlig ikke ud med, hvor mange rejser de sælger via nettet. Men jeg ved fra branchen, at stigningerne er kollosale,« siger Lars Thykier, direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.
De tre største rejsebureauer på nettet er Mytravel, Flybillet og Rejsefeber. Deres samlede salg af flyrejser på nettet var på 95.000 i 2003. Året efter var tallet steget til 156.000, mens danskerne sidste år købte 208.000 flyrejser på nettet.
Det svarer til en stigning på 119 procent på kun to år. Direktøren i Danmarks Rejsebureau Forening regner med, at cirka 20 procent af alle købte flyrejser i Danmark i dag købes over nettet.
»Når ansatte skal ud og rejse, så køber arbejdspladsen normalt rejsen gennem et rejsebureau, som de har en aftale med. Dette tæller normalt ikke med som en rejse købt over nettet, så derfor er der stadig en stor del af alle rejser, der ikke købes over nettet. Forbrugere køber dog en væsentlig del af deres flyrejser over nettet,« siger Lars Thykier.
Direktøren i Danmarks Rejsebureau Forening tror, at der kun vil gå få år, før halvdelen af alle flyrejser vil blive købt over nettet.