Magtesløse over for udenlandsk spam

Forbrugerombudsmanden erkender magtesløshed over for udenlandsk spam. Nu deles institutionens klage-postkasse op i to - en til dansk spam og en til udenlandsk.

Forbrugerombudsmandens jurister modtager hverdag omkring 1000 klager fra forbrugere over uønskede e-mails eller SMS-beskeder med tilbud, som de ikke har bedt om.

Den store mængde betyder at forbrugervagthunden frem over screener klagerne allerede ved indgangsdøren. Således skal klager over danske spam-meddelelser sendes til adressen "dansk@spamklage.dk", mens den udenlandske spam-post skal sendes til "int@spamklage.dk".

Og ifølge jurist hos Forbrugerombudsmanden, Tina Pedersen, er der først og fremmest tale om at gøre det nemmere for juristerne at overskue klagerne. Men hun erkender også at der ikke er meget de kan stille op over for den udenlandske spam.

»Det er svært at spore den udenlandske spam og få udleveret oplysninger i andre lande. Derfor er det klart at vi prioriterer de danske sager, for det er dem vi kan gøre noget ved. Vi samarbejder i EU- og OECD-regi om at bekæmpe spam internationalt, men først og fremmest fejer vi foran egen dør,« siger Tina Pedersen til ComON.

»Det er også den danske spam som forarger folk mest. Et er udenlandske firmaer, men at danske firmaer ikke kan holde loven, det forarger folk,« tilføjer hun.

Spam er defineret som e-mails og SMS-beskeder fra erhvervsdrivende, som man ikke har bedt om. Efter markedsføringsloven er det som hovedregel ulovligt at sende elektronisk reklame til nogen, uden at have et samtykke fra modtageren. Det gælder uanset, om modtageren er forbruger, erhvervsdrivende eller en offentlig myndighed.

Spam kan straffes med bøde, og flere danske virksomheder er tidligere blevet idømt bøder. I foråret blev Debitel idømt den hidtil største bøde på to millioner kroner. Debitel ankede sagen til Højesteret, og Forbrugerombudsmanden forventer, at der falder dom i sagen til efteråret.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere