Mens annoncer for dette og hint politiske budskab fylder godt op på lygtepæle og i trykte pamfletter, så er folketingsvalget især blevet en stærk drivkraft for både trafik og annonceindtægter på dagbladenes hjemmesider. Det viser en undersøgelse fortaget af Foreningen af Danske InternetMedier, FDIM.
»Socialdemokraterne har valgt at satse hovedparten af deres valgbudget på nettet. Blandt andet fordi partiet forventer at få mere ud af deres budget på den måde frem for at annoncere i eksempelvis betalingsaviserne. Derfor spiller nettet en meget central rolle i Socialdemokraternes valgkamp. MediaCompany skønner ifølge Berlingske Tidende, at netmedierne henter mellem 10 og 15 millioner kroner på valget i ekstra omsætning,« anfører Peter Djurup, der er projektleder i FDIM.
Ifølge FDIM's undersøgelse har netaviserne sat mange flere journalistiske kræfter af til netdækningen af valget end nogensinde før, med alt fra analyser og blogs til video, debat og journalistik direkte fra de politiske fronter.
Og satsningen giver resultat. En særkørsel af FDIMs besøgsstatistik viser, at antallet af besøg på jp.dk, berlingske.dk og politiken.dk i gennemsnit steget med 21 procent, hvis man sammenligner dagene efter valgudskrivelsen med normalniveauet før efterårsferien.
»Før i tiden blev hovedparten af valgkampen udkæmpet i forsamlingshuse og på gaden, hvor politikerne kunne mødes med deres potentielle vælgere og få en dialog i gang. Nettet har skabt mulighed for, at en stor del af dialogen nu genereres på nettet,« sger FDIM-formand Christian Peytz.