Google-boss: Om to år er mobilreklamer det helt store

Indtjening på lokale reklamer? Offline Maps til mobilen? Googles-boss Michael Jones svarer på ComONs spørgsmål.

Hvis man vil bruge Google Maps til mobilen som navigation ned gennem Europa, kan det koste lige så meget som at købe en flybillet. Alligevel holder søgegiganten det populære kort i skyen. Brugerne kan ikke hente det til mobilen.

Det skyldes flere ting, forklarer Michael Jones, Googles ledende teknologitalsmand, da ComON vil have en forklaring på, hvorfor Google ikke gør Maps billigere at bruge som navigationstjeneste.

Michael Jones er tidligere chef for Google Maps, Earth og Local Search, så han kan forklare lidt af hvert. ComON vil blandt andet gerne have svar på, hvorfor Google Maps SKAL ligge i skyen, hvordan Google vil tjene penge på reklamer til mobiler, og hvorfor Google Maps først kom til Danmark et halvt år senere end USA:

Download af Maps
Kan det tænkes, at det bliver muligt at downloade Google Maps til mobilen?

"Det tror jeg."

Hvornår?

"Jeg ved ikke hvornår," siger Michael Jones.

Han fortsætter:

"I mange tilfælde har teleudbydere begrænsninger på, hvor meget man kan downloade. Men vi har arbejdet på det med Audi med deres A8-model, hvor man kan downloade kortet til en rejse automatisk, før man tager afsted. Så snart man kommer forbi et WiFi, kan man hente billeder og lignende, så jeg mener, at vi klarer det bedre og bedre, og vi vil se mere på det område."

Hvorfor har I ikke gjort det muligt fra begyndelsen?

"Google Maps er meget mere end et kort. Når du kigger på et Google Map, er der forretninger og alt muligt andet, du kan klikke på. Det virker kun online. Hvis du var offline havde du ikke diskplads til at rumme al den data. Et statisk cached kort er ikke så godt som et onlinekort. Men jeg tror, at vi kommer til at se mere til download i fremtiden," siger Michael Jones.

Michael Jones vil ikke love, at Google vil lancere en download-tjeneste til Google Maps.

"Hvis det giver mening, vil vi måske lancere det," siger han.

At downloade et helt og komplet Google-kort til mobilen er ikke en mulighed.

"Jeg tror ikke, at folk forstår, hvor meget data, der er. Der er hundrede af petabytes. Altså hundredtusindvis af terrabytes. Eller hundredmillionvis af megabytes. Du kan ikke putte særlig meget af det på noget som helst, du kan tage med dig," siger Michael Jones.

Han håber, at fremtidens mobilsamfund giver masser af mulighed for at downloade data. Han forestiller sig, at man på en metrostation kan downloade data om det område, som man er i gang med at bevæge sig ud i.

"Jeg ved ikke, om det kommer til at kunne lade sig gøre, men det vil være logisk," siger Michael Jones.

Han langer desuden ud efter de høje roamingpriser i Europa, fordi gør det dyrt at bruge data-tjenester på mobilen, når europæere tager på tur. Selv et smut over Øresund kan blive en dyr data-affære.

"Jeg synes, at roamingpriser er til hinder for nogle af de muligheder, som cloud computing giver," siger Michael Jones.

Forretningsmodel
Googles helt store cash cow er deres søgemaskine-reklamer, ad-words.

"Lige nu sker der noget rigtig stort inden for markedsføring, og det er geo-targeting," forklarer Michael Jones.

Der er overordnet set to former for søgninger, forklarer Google-manden. Ved halvdelen af søgningerne vil mennesker have en viden om noget, der intet har med et sted at gøre. Det kunne være at finde teksten på et digt af Shakespeare. Andre gange vil mennesker have viden om en given ting, der er knyttet til et bestemt sted. Det kan være at finde en information om et specifikt firma eller en person.

En del af søgningerne, hvor der indgår en form for lokation, er forsøg på at finde en bestemt adresse på eksempelvis et lokalt firma.

"Når du er interesseret i en adresse, og du søger et lokalt produkt, så er markedsførings-folkene interesserede," forklarer Michael Jones.

Geo-targeting er stadig en meget lille andel af Googles forretning, men det vokser med udbredelsen af internet på mobilen og brug af tavle-computere, siger Google-manden.

"Det hjælper annoncørere til at spare penge og få fat på de rigtige mennesker," siger Michael Jones.

Annoncører kan tegne et område på et kort og bestemme, at brugere inden for dette område skal modtage ad-words-reklamer for eksempelvis en restaurant.

Google kender folks adresse på grund af mobilens lokation.

"Hvis IP-adressen viser, at du er i Københavns centrum, så vil vi måske også vise brugeren en reklame for eksempelvis en lokal restaurant," siger Michael Jones.

Nogle IP-adresser er dog ikke nødvendigvis udtryk for brugerens reelle adresse, understreger han. Derfor er den moderne mobiltelefon det perfekte medie at vise lokale reklamer til, fordi telefonen viser en præcis adresse. Det kræver dog, at brugeren giver Google adgang til at se mobilens lokation.

Han mener, at folk om to år vil søge meget mere på mobilen, end de gør i dag. Det giver Google et nyt, stort marked.

"Jeg tror, at lokationsbaseret søgning vil blive så stort, som almindelige søgninger er nu," siger Michael Jones.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere