I et interview forsvarer Facebook-stifter Mark Zuckerberg de nye privacy-indstillinger på Facebook, som betyder at Facebook-medlemmernes personlige oplysninger som udgangspunkt er offentligt tilgængelige. I de sidste år har folks holdning til privatlivet og dermed også de sociale normer ændret sig, mener Zuckerberg. Blogs og andre tjenester har gjort det til en selvfølge at dele sin data med andre. Privacy er efterhånden en forældet tanke.
Hvis han skulle starte Facebook igen i dag, så ville han sørge for, at folks personlige data fra starten er offentligt tilgængelige, siger Zuckerberg.
"Vi ser det som vores rolle i systemet, at indføre innovationer og opdateringer, der afspejler ændringerne i de sociale normer," siger han.
Han erkender at det er ganske modigt at ændre privacy-indstillingerne for 350 millioner Facebook-brugere - men for Facebook er det vigtigt at bevare ånden af det lille start-up, der kan reagere hurtigt.
Det amerikanske Electronic Privacy Information Center og andre forbrugerorganisationer er kritiske overfor Facebooks nye privacy-indstillinger og har klaget til Federal Trade Commission (FTC).
Den kendte blogger Marshall Kirkpatrick køber heller ikke Zuckerbergs argumenter.
"Jeg mener ikke at Facebook blot afspejler samfundsmæssige ændringer. Jeg mener, at Facebook selv er en stærk motor for sociale ændringer og det er både arrogant og nedladende af Zuckerberg, hvis han benægter dette," skriver bloggeren i en kommentar til interviewet.