Kommentar: Godt købmandskab vinder på Nettet

Når e-handel branchen lærer at forstå de kritiske forbrugere, og tolker deres købssignaler som gode købmænd, så kommer det længe ventede gennembrud, skriver Anders Lautrup-Larsen, SOL Shopping manager.

De sidste to år er der betalt nogle meget dyre lærepenge, spørg blot investorerne bag boo.com, dressmart.com og ikke mindst danske gubi.com. Forhåbentligt har de involverede haft det skægt, mens det stod på – men deres økonomiske succeser udeblev som bekendt.


Deres største fejltrin var, at de troede Internetforbrugeren ville få en stor oplevelse, når de besøgte deres Internet butik. At oplevelsen tilmed var så stor og unik, at forbrugeren var villige til at betale mere for varen end den kostede i en fysisk butik, og så endelig for at vente i længere tid før varen kom – hvilket den oven i købet måske slet ikke gjorde. Der var også nogle klare forventninger om, at de samme forbrugere ville være så forblændet af de nye muligheder, at de frivilligt ville bruge timer foran skærmen, for at blive inspireret i cyberspace.


Men forbrugerne vil det anderledes


Det er vores udgangspunkt, at sådan vil de nok også reagerer i fremtiden. Forbrugeren er generelt karakteriseret ved at have travlt og med en ofte stram økonomi. Derfor kræver kommerciel succes på Internet, at forbrugeren hurtigt får det store forkromede overblik. Vareudbuddet skal være let tilgængelig og så til en konkurrencedygtig pris. At logistikken skal fungerer, er intet mindre end en selvfølge.


Det store salg på Internettet, vil ske fra de kendte aktører i den ”gamle økonomi”. Firmaer som har styr på forretningen som eksempelvis IKEA, der både har navnet og organisationen på plads.


Succes for de nye 2. generations e-handel virksomheder, kommer fordi de forstår betydningen af at sende varen ud til tiden og vende 25-øren en ekstra gang, alt sammen til gavn for forbrugeren.


Et stærkt ”brand” på Internettet, alene opbygget gennem en massiv markedsføring vil være uden den store betydning for salget. Vi får nok ikke længere mulighed for at nyde de mange kostbare annoncer, som ikke mindst danske gubi.com sendte i luften tidligere i år. Dermed ikke sagt, at markedsføring ikke nytter, for forbrugerne skal jo gøres bekendt med butikken. Der vil i fremtiden bare være et krav til en større sammenhæng mellem markedsføring og direkte salg.


Store fælles ”varehuse” på nettet


Prisen og servicen er de altafgørende parametre, og det er medvirkende til, at indgangen til fremtidens e-handel i større og større omfang vil ske gennem mellemtjenester som eksempelvis shopping søgemaskiner og pris-indeks som Forbrugerpriser på SOL, auktionstjenester som Bid2day og QXL og diverse mere eller mindre lukkede indkøbsklubber som Netbonus og LetsBuyIt. Her kan forbrugeren hurtigt og nemt få det overblik, som de mangler i dagens e-handel.


Dertil vil det ofte være de mere simple og måske ikke særlig pæne løsninger, som vil vinde konkurrencen om forbrugeren. Et godt eksempel er pladebutikken ”Rillen.dk”, som er Danmarks absolut største pladebutik på nettet. Når det gælder salget, har de vundet kampen om de trofaste kunder. Og det alene fordi der er 100 % styr på logistikken, og så er priserne helt i bund. Men når det gælder design og smarte løsninger, så står ”Rillen.dk” til at vinde prisen som Danmarks grimmeste Internetløsning. Det er kort sagt godt købmandsskab, folkene bag ”Rillen.dk” har vundet markedet på.


Må det være til inspiration til resten af butikkerne på Internettet.


Af Anders Lautrup-Larsen, SOL Shopping manager.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere