I sidste uge kunne Facebook lancere sin nye tjeneste Facebook Places, hvor brugerne kan fortælle hvor de befinder sig i realtid ved at ”checke ind” med mobilen. Der findes allerede et større antal firmaer, som tilbyder lignende tjenester – det største af dem er Foursquare – og det menes, at Facebook har forhandlet med flere af dem om en mulig overtagelse.
Nu har Facebook opkøbt et af de mindste firmaer, der er specialiseret i denne form for lokationstjenester. Det fortæller firmaet, Hot Potato, i sin blog. Hot Potato skal nu levere sin teknologi til Facebook, mens alle brugerdata bliver slettet om en måned. De eksisterende brugere på Hot Potatos lokationstjeneste bliver altså ikke overtaget af Facebook.
Men Hot Potato lover, at man vil tilbyde en funktion, så brugerne kan downloade deres data, inden de forsvinder helt fra serveren.
Hot Potato bruger allerede Facebook Connect til bruger log-in og fungerer ved, at brugerne opretter såkaldte events, som f.eks. kan være en koncert eller en fodboldkamp, hvor andre så kan checke ind og bidrage med kommentarer, billeder og video.
Facebook Places fungerer indtil videre ikke fra Danmark, men der arbejdes på at få flere lande med. Ifølge ubekræftede rygter har Facebook også forhandlet om at overtage Foursquare for mellem 120 og 150 millioner dollar. Det menes, at prisen for Hot Potato ligger på omkring 10 millioner dollar.