Hvis klagerne over internet og fasttelefoni fordeles efter markedsandele, er Tele2 det mest udskældte teleselskab. Når det gælder mobiltelefoni ligger Tele2 på tredjepladsen, med 3 på førstepladsen og Debitel på andenpladsen. Det fremgår af årsstatistikken for 2005 fra Teleankenævnet.
Tele2 modtager flest klager på internetmarkedet. Sidste år modtog Tele2 41,1 procent af klagerne mod en markedsandel på 12,2 procent. Skulle klageandelen følge markedsandelen, burde Tele2 modtage en tredjedel færre klager, eller 13,6 klager i stedet for 46. Cybercity kommer ind på andenpladsen med 8,9 procent af klageandelen. TDC modtog 39,3 procent af klagerne mod Tele2's 41,1 procent. Men udregnet efter markedsandelen, er TDC det mindst udskældte og burde teoretisk set modtage 64 klager i stedet for de 44, som de fik i 2005.
Når det gælder fastnettelefoni får Tele2 også flest klager. Her modtog selskabet 34,1 procent af klagerne mod en markedsandel på 14,8 procent. Det svarer til, at selskabet modtager 2,3 gange så mange klager, som markedsandelen berettiger til. På andenpladsen ligger Telia med 13,8 procent af klageandelen mod 6,5 procent af markedsandelen. Telia modtager altså 2,1 gange flere klager end berettiget til. TDC modtager flest klager på fastnetområdet med 42,9 procent. Men med en markedsandel på 60,4 procent ser det ret pænt ud.
Ved klager over mobiltelefoni, er selskabet 3 det mest udskældte. 3 står for 2,2 procent af mobilmarkedet, men modtager 4,2 gange så mange klager. Eller 21 mod de 5, som andelen af markedet berettiger til. På andenpladsen ligger Debitel med 2,33 gange så mange klager som markedsandelen. Debitel burde modtage 12 klager i stedet for 28. Tele2 er det tredjemest udskældte mobilselskab. Med 3,1 procent af mobilbrugerne, får selskabet 5,7 procent af klagerne, eller 1,8 gange mere end markedsandelen.
Det var torsdag formiddag ikke muligt få en kommentar fra Tele2's administrerende direktør, Thomas Nistrup.