Chat-programmer som eksempelvis Microsofts MSN Messenger og Yahoos Instant Messenger bliver stadig mere udbredte, også i arbejdstiden.
En undersøgelse lavet af britiske Surf Control Survey viser, at mange ansatte i britiske virksomheder anvender de populære chat-programmer til at omgå restriktioner, som virksomheden har sat for anvendelse af e-mails på arbejdspladsen.
Ifølge undersøgelsen kan det medvirke til at nedsætte medarbejdernes produktivitet, men udgør også en kritisk it-sikkerhedsrisiko.
»I takt med at virksomheder slår ned på misbrug via e-mail, ser vi, at ansatte i stigende grad anvender friere kommunikationsmuligheder som instant messaging,« siger Martino Corbelli, talsmand for for Surf Control.
Det vækker bekymring, at programmerne ofte anvendes til kommunikation, som ikke vedrører arbejdet.
Ifølge undersøgelsen bruger 40 % af alle ansatte i Storbritannien besked-tjenester på kontoret.
42 % af undersøgelsens brugere oplyser, at de anvender tjenesterne, fordi de tilbyder hurtigere kommunikation med kollegerne sammenlignet med e-mail.
Samtidig afslører undersøgelsen, at 31 % af de adspurgte brugere anvender tjenesterne til forsendelse af private beskeder, som de ikke ønsker at sende via virksomhedens e-mail-system.
51 % mente, at tjenesterne er med til at reducere produktiviteten, fordi medarbejderne forstyrres af de mange beskeder, som viser sig på skærmen.
Corbelli pointerer, at et andet og mindst lige så alvorligt problem vedrørende det stigende brug af beskedtjenester, er, at de kan medvirke til spredning af virus og spam.
Virksomheder over hele verden har de seneste år gjort en indsats for at bekæmpe spredning af spam og virus via e-mail. Den samme indsats bør sættes ind ved anvendelse af besked-tjenester.
Ifølge Surf Control bør virksomhederne formulere klare politikker for brug af beskedtjenester i arbejdstiden, og arbejde på at forhindre fildeling, spildtid samt spredning af spam og virus ved brug af chat-programmer.