Til daglig kæmper de en bitter kamp om internet-brugernes gunst. Men når det virkelig brænder kan Microsoft og Google faktisk godt samarbejde. Nu er de to rivaler gået sammen om at sagsøge firmaet Geotag. Den fælles klage fra Microsoft og Google blev afleveret i denne uge ved en domstol i Delaware.
Geotag er et af de kontroversielle firmaer, der lever af at samle patenter og opkræve licensafgifter. I det seneste år har Geotag sagsøgt omkring 400 virksomheder i USA som bruger Google Maps eller Bing Maps til at vise kørselsanvisninger.
Hos Geotag mener man at det strider mod et af firmaets patenter, som beskriver en metode til at vise sin geografiske placering på et kort på nettet. Her er der altså tale om et meget generisk patent, som ikke beskriver den konkrete teknologi der skal bruges til at vise kortet.
Patentet har eksisteret siden 1999 og er blevet solgt flere gange til en række tvivlsomme selskaber. Senest har Geotag købt patentet for mere end 600 millioner kroner. Nu forsøger Geotag så at bruge patentet til at opkræve licensafgifter fra firmaer, der bruger kort på nettet.
Geotag har blandt andet sagsøgt fastfood-kæder som Burger King og Pizza Hut, cafe-kæden Starbucks og discount-butikkerne Kroger og Food 4 Less. Men det er åbenbart ikke nok for Geotag – som er stiftet af et firma i Antigua og Barbuda – og man har også sagsøgt dating-platformen Match.com, urfirmaet Rolex og flyproducent Boeing.
Microsoft og Google kræver nu at patentet skal erklæres ugyldigt af domstolen.
Selvom Geotag ikke har sagsøgt de to firmaer direkte, så er de alligevel blevet trukket med i de igangværende retssager om patentet, hedder det i den fælles klage. Flere af de sagsøgte kortbrugere har således henvendt sig til Microsoft og Google for at få støtte til den juridiske kamp mod Geotag.
Hvis de to firmaer får held til at få patentet erklæret ugyldigt, så vil det også betyde at Geotag vil tabe alle de igangværende retssager om kortpatentet, som firmaet har startet.