Den amerikanske styrelse for trafiksikkerhed har indstillet sigtekornet på softwaren bag Teslas førerassistance-system.
Efter fire rapporterede ulykker, hvor systemet var involveret, og hvor en fodgænger blev dræbt, vil National Highway Traffic Safety Administration's (NHTSA) nu granske Tesla-softwaren.
NHTSA vil blandt andet undersøge, om Teslas software kan "opdage og reagere passende på reducerede sigtbarhedsforhold på vejbanen" såsom "solskin, tåge eller luftbåret støv".
Styrelsen vil også undersøge, om der er sket andre nedbrud under de trafikforhold ud over dem, der allerede er blevet indrapporteret.
Det skriver mediet TechCrunch.
Nyheden kommer på et dårligt tidspunkt for den amerikanske elbil-kæmpe. For få dage siden offentliggjorde Tesla sin prototype på den længe ventede Cybercab - en bil med to sæder, som ifølge ejer og administrerende direktør Elon Musk bliver en form for robot-taxa.
Under præsentationen af Cybercab hævdede Elon Musk, at Teslas Model 3 sedan og Model Y SUV bliver i stand til at køre uden opsyn i delstaterne Californien og Texas på et tidspunkt i 2025. Han gav dog ikke nogen detaljer om, hvordan det vil ske.
Teslas software står ifølge TechCrunch også over for andre juridiske trusler.
Det amerikanske justitsministerium undersøger påstande, som Tesla har fremsat om sine førerassistance-funktioner, mens det californiske Department of Motor Vehicles har anklaget Tesla for at puste softwarens muligheder op.
Definitionen på en selvkørende bil er en, der helt eller delvist kan køre uden assistance fra en fører.
Der skelnes mellem seks grader af selvkørende biler.
På niveau 1 styrer føreren bilen og overvåger, at systemet fungerer.
På øverste niveau er føreren overflødig, og rattet forsvinder.