For halvandet år siden siden skulle det fri elmarked i Danmark være en realitet. Men stadig formår de gamle monopol-selskaber ikke at håndtere de dataoverførsler omkring kundeskift, som skal danne grundlaget for hele den frie konkurrence, skriver Berlingske Tidende.
Derfor har grovvareselskabet DLG nu klaget til Energitilsynet over de gamle el-monopolselskaber, som ejer el-nettet (også kaldet netselskaberne). DLG vil gerne ind på markedet, men har indtil videre ikke for alvor fået muligheden.
DLG leverer i dag langt mere grovvarer. Selskabet har et samarbejde med Debitel om telefoni til landmændene og nu vil man også trænge ind på elmarkedet. Indtil videre har DLG fået 5000 landmænd som kunder, men det har været voldsomt besværliggjort af it-problemerne hos monopolselskaberne.
»Det er fuldstændigt uacceptabelt. Nu er der gået over halvandet år, siden liberaliseringen trådte i kraft. Og netselskaberne kendte til liberaliseringen tre år i forvejen. Alligevel fungerer tingene ikke. Det er meget sværere at trænge igennem på elmarkedet, end det var på teleområdet,« siger direktør Flemming Møgelmose fra DLG til Berlingske Tidende.
Allerede i foråret 2003 blev problemet påpeget af energiselskabet OK, som er en anden af de nye aktører i elsektoren, men der er stadig ikke sket noget, skriver Berlingske Tidende.
I netselskabernes egen brancheorganisation ELFOR erkender man blankt problemerne. ELFOR vurderer, at omkring 30 af de 68 netselskaber har problemer med at overholde de tidsfrister og regler, som blev fastsat i forbindelse med liberaliseringen. Forklaringen er primært problemer med it-løsningerne.