De unge kinesere bruger langt mere tid foran computeren både på arbejde og i fritiden end deres jævnaldrende i resten af verden. Det viser en global undersøgelse fra konsulentfirmaet Accenture. Forskellen er meget markant og den kan betyde at de kinesiske virksomheder får nogle betydelige fordele i den internationale konkurrence over de kommende år.
Accenture har udspurgt 5.000 studerende og nyuddannede i alderen 14-28 år verden over om deres it-forbrug.
Og det er kineserne, som skiller sig ud. De bruger 34 arbejdstimer om ugen på de såkaldte ”real-time” kommunikationsværktøjer som f.eks. sociale netværksmedier, hvor man kommunikerer på samme tid med andre i modsætning til f.eks. e-mail.
Gennemsnittet for unge i resten af verden ligger på 11 timer om ugen.
I fritiden bruger de kinesiske unge 14,8 timer om ugen på computerspil, 5,3 timer på virtuelle verdener og 5,1 timer på at netshoppe.
Til sammenligning bruger unge fra resten af verden kun 1 time på at shoppe på internettet og 0,4 timer på forskellige virtuelle verdener.
Accenture bruger tallene til at konkludere, at de kinesiske unge er bedre rustede til en verden, hvor it-færdigheder er helt afgørende på arbejdsmarkedet. Og dermed vil de kinesiske virksomheder også stå bedre i dysten med resten af verden.
”Disse tal viser med al tydelighed, at de kinesiske unge er langt mere opsøgende i forhold til at bruge nyere informationsteknologi og dermed mere erfarne med denne type af teknologier sammenlignet med unge fra resten af verden. Det stiller virksomheder i Kina med en stor konkurrencemæssig fordel, fordi de har direkte adgang til disse superbrugere af it, der meget tidligt i deres karriereforløb vil være i stand til at tænke i nye og innovative it-baserede forretnings-løsninger,” siger Philip Wiig, der er landedirektør for Accenture Danmark.
I Europa ser billedet noget anderledes ud. Her mener en stor del af de unge, at it er for tidsforbrugende, mens 25 pct. savner adgang til den rette it på arbejdspladsen. Og generelt er it-forbruget altså betydelig mindre end i Kina.
Den nye undersøgelse viser også, at 45 pct. af de unge i verden gør brug af sociale medier på arbejde, uagtet om det er tilladt eller ej, mens 29 procent fortæller, at de ikke er klar over om deres virksomhed har en it-politik.