For få år siden var mange danskere bange for at bruge deres kreditkort på nettet til at købe selv små ting. I dag ser billedet helt anderledes ud.
»Vi har mange kunder, der køber dyre rejser for to. Uden at blinke betaler de 26.000 kroner over nettet. Det gjorde man altså ikke for bare to eller tre år siden. Det turde man simpelthen ikke,« siger Fredrik Kinunnen, marketing manager på rejsesiden Rejsefeber.
Hos Rejsefeber køber danskere blandt andet jordomrejser, ferier på bounty-øer og rejser til koncerter, fodbold og andre oplevelser.
Tendensen er ifølge Rejsefeber, at danskerne køber flere pakkerejser, hvor fly og hotel er samlet i en pakke. Dansk Rejsebureau Forening genkender tendensen til, at danskerne gerne lægger flere tusinde kroner på nettet.
»På kun få år er der sket et stort skred i folks måde at købe rejser på. Det er blevet almindeligt at købe ting på nettet, så derfor køber man gerne dyre flyrejser over nettet. Det står i stærk kontrast til for få år siden, hvor man var bange for, om man overhovedet fik leveret varen, når man handlede på nettet,« siger Lars Thykier, der er direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.