Graduateland er navnet på en ny jobportal ,som henvender sig til nyuddannede unge i hele EU. Selvom jobsites er et forretningskoncept, der er set før – for nu at sige det mildt – så håber bagmændene bag Graduateland, at den europæiske vinkel vil skille dem ud, og at de vil kunne skabe en ny stor forretning med deres bare næver og en ganske lille klatskilling.
Graduateland gik i luften i december og allerede er sitet oppe på 15.000 brugere, fortæller Jens Reimer Olesen, der har stiftet portal-firmaet sammen med sin studiekammerat på CBS, Patrick Lund.
En crawler henter jobannoncer til sitet, hvor brugerne også kan rate arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner. Pengene skal de to stiftere tjene på at sælge særligt store jobannoncer og tilbyde funktionaliteten i portalen til virksomheder, der vil koble deres backend på systemet.
Ifølge Jens Reimer Olesen er firmaer som Cisco, Intel, Microsoft og Novo Nordisk allerede blevet kunder.
De 15.000 brugere er blevet lokket til Graduateland gennem Google-annocer, Twitter-kampagner og Facebook-promoveringer.
Det er dog ikke tale om vanvittigt kostbare reklamekampagner: Graduateland bruger omkring 150 kroner om dagen på Google Adword, og det er ifølge Jens Reimer Olesen nok til sikre, at den nuværende vækst vil fortsætte. Sitet har i dag 60 procent organisk Google-trafik.
Selve udviklingen af portalen har de to stiftere foretaget selv i samarbejde med nogle venner fra firmaet Starfly Media Aps, der lever af portaler som stjernevind.dk og humorfreak.dk.
Starfly-folkene er blevet medejere af Graduateland, men stadigvæk har de to stiftere ikke lagt flere kontanter i opstaten, end at de med lidt held kan begynde at tjene penge første år. Investeringen som skal tjenes hjem, er nemlig til at overse:
”Hvis man ser bort fra, at vi har arbejdet gratis i 18 timer i døgnet de sidste 14 måneder, så har vi kunnet nøjes med at lægge omkring 15-20.000 kroner i det her. Og nu det tegner det lyst,” siger Jens Reimer Olesen.