Hvilke indtægter skal der betales skat af i online-universet Second Life, hvor virtuelle varer handlet med en virtuel valuta kan veksles til hård valuta?
I dag sætter revisionsfirmaet Deloitte fokus på de skattemæssige og forretningsmæssige aspekter af virtuel økonomi.
»Udviklingen netop nu går så hurtigt, at skattereglerne ikke kan følge med. Der er flere tiltag på vej, både nationalt og internationalt, for at tilpasse reglerne til de nye økonomier, men man kan frygte, at reglerne enten kommer for sent, eller vil være for uigennemtænkte til at ramme rigtigt« advarer Senior Manager Jonathan Bernsen fra Deloittes skatteafdeling.
Han peger på, at værdier, der skabes i online-universer, kan være svære at beskatte. Dels fordi at de er mobile og lette at flytte rundt med, og dels fordi de ikke eksisterer fysisk og derved er nærmest umulige at identificere.
»En kineser der samler guld i spiluniverset World of Warcraft med henblik på at sælge det videre til andre spillere. Hvad tjener han på det i forhold til de omkostninger han har? Er der tale om en skattemæssig overdragelse, hvis han sælger guldet til anden spiller og som modydelse får virtuelle penge, som for eksempel Linden Dollars (Second-Life-møntfod, red.)? Og hvad med skatten, hvis han ikke omveksler sine Linden Dollars, men bruger dem til at købe noget i Second Life? Og hvordan kan myndighederne identificere og beskatte transaktioner, hvis han veksler beløbet til fysisk valuta gennem en bank?,« spørger Jonathan Bernsen.
Der er kort sagt flere spørgsmål end svar. For knap to måneder siden bebudede skatteminister Kristian Jensen (V), at hans ministerium allerede var ved at undersøge, om nogle af de enorme summer, der bliver trukket ud af den kunstige verden og ind i den virkelige verden skal beskattes.