Eksponeringen af teleselskabet 3's telefoner i søndagens udgave af tv-serien Ørnen, får nu Radio- og TV-Nævnet op ad stolen.
Telefonerne blev fremvist foran 1,7 millioner seere, som en del af indholdet i tv-serien, og det har givet anledning til klager.
»Vi har fået henvendelser om dramaserien 'Ørnen' og vil nu undersøge, om den indeholder skjult reklame for teleselskabet 3, og om sponsorreglerne er overtrådt«, siger Christina Sigvardt, jurist i Radio- og tv-nævnet, der hører til Kulturministeriet, til Politiken.
Mandag vurderede reklame-ekspert Flemming Jensen fra mediebureauet Mediaedge:cia følgende over for IT-avisen ComON.
»Product-placement virker typisk mere kraftigt end reklamer, netop fordi forbrugerne ikke har de samme parader oppe. Min vurdering er, at man balancerede på kanten af, hvor det var ved at blive for meget i Ørnen. Flere gange havde brugen af telefonen ikke rigtig noget med handlingen at gøre. I stedet virkede det som om, at formålet blot var at vise video-telefonerne frem,« forklarede Flemming Jensen.
»Værdien af et reklame-tv-spot med de seertal er 170.000-180.000 kroner pr. 30 sekunder, og hvis video-telefonerne var med i cirka to minutter, så er vi oppe omkring 700.000 kroner,« fortsatte han.