Nævn ind i sag om 3-reklame på DR

Radio- og TV-nævnet går nu ind i sagen om den massive eksponering af teleselskabet 3 i tv-serien Ørnen på Danmarks Radio.

Eksponeringen af teleselskabet 3's telefoner i søndagens udgave af tv-serien Ørnen, får nu Radio- og TV-Nævnet op ad stolen.

Telefonerne blev fremvist foran 1,7 millioner seere, som en del af indholdet i tv-serien, og det har givet anledning til klager.

»Vi har fået henvendelser om dramaserien 'Ørnen' og vil nu undersøge, om den indeholder skjult reklame for teleselskabet 3, og om sponsorreglerne er overtrådt«, siger Christina Sigvardt, jurist i Radio- og tv-nævnet, der hører til Kulturministeriet, til Politiken.

Mandag vurderede reklame-ekspert Flemming Jensen fra mediebureauet Mediaedge:cia følgende over for IT-avisen ComON.

»Product-placement virker typisk mere kraftigt end reklamer, netop fordi forbrugerne ikke har de samme parader oppe. Min vurdering er, at man balancerede på kanten af, hvor det var ved at blive for meget i Ørnen. Flere gange havde brugen af telefonen ikke rigtig noget med handlingen at gøre. I stedet virkede det som om, at formålet blot var at vise video-telefonerne frem,« forklarede Flemming Jensen.

»Værdien af et reklame-tv-spot med de seertal er 170.000-180.000 kroner pr. 30 sekunder, og hvis video-telefonerne var med i cirka to minutter, så er vi oppe omkring 700.000 kroner,« fortsatte han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere