I enhver organisation eller virksomhed er det en stor udfordring at opsamle og distribuere den viden, som medarbejderne opbygger i udførelsen af deres arbejdsopgaver. En dansk virksomhed forsøger nu at hjælpe med løsningen af dette problem ved anvendelsen af kunstig intelligens.
Der kan f.eks. være tale om, at du har en gammel erfaren medarbejder der kan og ved alt, hvad der er værd at vide på sit område, men som nærmer sig pensionsalderen og har afslået alle dine tilbud om at fortsætte. Pensionisttilværelsen lokker mere end dine gode tilbud. Hvad så?
Et andet muligt problem er, at det ikke nødvendigvis er særlig kompleks viden og at den heller ikke tager specielt lang tid at formidle til nye medarbejdere, men at du skal bruge mange medarbejdere til den pågældende funktion, eksempelvis en hotline.
Kort sagt, du har brug for at trække på al den viden der findes i firmaet eller fastholde viden i firmaet, selv om medarbejderne søger nye udfordringer eller går på pension. Eller du har brug for at flere kan få adgang til den samme viden på en gang uden at skulle have flere ansat. Hvad gør du så?
En af mulighederne er at sende medarbejderen en tur rundt om Intellix A/S og få kortlagt dennes viden og sat den i system på en måde, hvor alle kan trække på den.
Intellix
Intellix A/S er et dansk firma der producerer forskellige former for intelligente softwareløsninger, dvs. programmer der kan bruges til at automatisere intellektuelt arbejde. Programmerne er designet til at indsamle, opbevare og distribuere viden.
De er opbygget sådan at man ikke skal være computerekspert for at fodre systemet med nye informationer, og man heller ikke skal være computerekspert for at bruge dem.
Intellix A/S har blandt andet løst opgaver for Kommunedata, Novo Nordisk, Myqind m.fl.
Kortlægning af viden
Hvilken slags viden kan man så kortlægge? Man kan kortlægge rutinemæssig viden, det vil sige viden der knytter sig til kontorarbejde, sagsbehandling, rådgivning og service, men endnu ikke kreativ og ny viden.
Hvordan kortlægges viden så? Først finder man den eller de mennesker i en virksomhed, der er dygtige til det som de beskæftiger sig med og som sidder inde med den viden der skal kortlægges. Derpå høstes disse medarbejderes viden og professionelle reaktionsmønstre ved hjælp af en specielt udviklet interviewteknik.
Denne viden og reaktionsmønstrene lægges ind i Intellix' KnowMan Designer, der er en slags "regneark for viden", og som minder om et regneark i brug, fortæller Christian Liisberg, direktør for Intellix A/S. Knowman er en metode til at indsamle, lagre og distribuere viden, der kombinerer regelbaserede og induktive metoder, og som er fuldt automatiseret og selv-optimerende.
Ved brug at denne software, kan man kopiere eller kortlægge en persons professionelle viden (reaktionsmønstre) og distribuere det til andre ved hjælp af en computer-konversation. Denne "konversation" sker i form af en række spørgsmål og korte svar. Det kræver ingen større computerfærdigheder.
Eksperten skal selv formalisere sin viden og fodre KnowMan med erfaringerne i form af eksempler på sager og hvordan de tidligere er blevet håndteret. Når tilstrækkeligt mange spørgsmål er blevet besvaret, vil computeren give råd eller anbefalinger lige som en menneskelig rådgiver.
Populært sagt tager det Intellix en uge at kortlægge den mænge viden, som en medarbejder har brug for et år til at erhverve sig.
På dette grundlag kan KnowMan, ifølge Christian Liisberg, både demonstrere, hvordan den pågældende viden er blevet anvendt i et givet arbejdsområde, og give nye løsninger på endnu ukendte situationer.
De tekniske detaljer
Intellix' intelligente software har sin teoretiske basis i Kunstig Intelligens (AI). Den arbejder med et software "framework" kaldet S.O.U.L. (Self-Optimising Universal Learner). Dette system kombinerer statistiske metoder og algoritmer baseret på neurale netværk. Kernen i S.O.U.L. er en kombination af neurale netværk, ekspertsystemer og Intellix' egne opfindelser inden for kunstig intelligens.
En af de væsentligste funktioner i S.O.U.L. er dets evne til at måle kvaliteten af de systemer, som det genererer og til at måle pålideligheden af dets forudsigelser.
Intellix-programmet er i sig selv skabt til at være fleksibel. Den fungerer på flere platforme, nemlig Internet, Intranet, Windows og under Lotus Notes og leveres med en række komponenter, der gør det muligt at integrere teknologien i virksomhedens egne IT-systemer. Således kan man i sit foretrukne udviklingsmiljø simpelthen trække komponenter ind i sine egne applikationer.
Elektroniske assistenter
Når den relevante viden først er kortlagt, er det muligt at lade personale eller kunder trække direkte på de informationer, der er nedlagt i programmet.
Med udgangspunkt i Intellix's software er det også muligt at bygge interaktive, elektroniske assistenter, som kan distribueres over netværk, og integreres i både Internet og Intranet. Her kan de f.eks. bruges til at hjælpe kunder med at finde den ønskede information ved at gøre det muligt for dem at interagere med og få viden fra ekspertsystemer, der er skabt gennem KnowMan.
Er du interesseret i at læse mere om kunstig intelligens, ligger der en række artikler om emnet på Intellix's hjemmeside, skrevet af Christian Liisberg, og der er også en række AI links. Der er også demoer af Intellix' programmer. Intellix findes på adressen http://www.intellix.com.