TDC tvunget til halvering af priserne på nummer-portering

TDC har i de sidste tre måneder taget sig dobbelt så godt betalt for at aflevere et nummer til nummerportering som nogen konkurrenter. Efter at der er kommet røre om sagen har selskabet dog meldt ud, at man er villig til at sænke prisen.

Siden sidste år er det blevet billigere for teleselskaberne at hente kunder fra hinanden. Prisen på nummerportering, som selskaberne afregner internt, er nemlig faldet drastisk.

Men ét selskab har taget dobbelt så høje priser som alle de andre. TDC tager i dag 58 kroner for at aflevere et telefonnummer til en konkurrent, det være sig mobilnumre eller fastnetnumre. Næsten alle andre teleselskaber tager kun cirka det halve for præcist samme ydelse.

De danske teleselskaber havde ellers fået lov af Konkurrencestyrelsen til at opretholde en brancheaftale med en fast pris. Konkurrencestyrelsen havde sagt god for en sådan aftale, hvis den blot havde en rimelig pris, som kun dækkede de faktiske udgifter. Før styrelsen gik ind i sagen i slutningen af sidste år, lå prisen fast på 72 kroner eksklusiv moms, som det modtagne selskab skulle betale til det, der afgiver nummeret.

Beløb i den størrelsesorden kan blive til en betragtelig post for små nystartede selskaber, der typisk har en netto-tilvækst af kunder, der kommer fra etablerede selskaber.

Men selskaberne kunne tilsyneladende ikke blive enige om en fast pris. Ifølge kilder i Operator Clearing House, der varetager de praktiske detaljer omkring nummerportering, så var TDC eneste selskab, der ikke ville tilslutte sig en brancheaftale med en pris på 30 kroner.

Da ComON henvender sig til TDC for at høre om årsagen til, at selskabet tager sig dobbelt så godt betalt som andre selskaber for portere numre, lyder meldingen, at man da også snart er klar til at sænke prisen. TDC har kun opretholdt de høje priser i en midlertidig periode, og der er gået nogle måneder med at undersøge hvad de faktiske omkostninger egentlig er for henholdsvis fastnetnumre og mobilnumre.

Ifølge en frisk udmelding fra TDCs pressekontor vil selskabet sænke prisen for portering af mobilnumre til 28 kroner, mens prisen for portering af fastnetnumre skal ligge på 58 kroner.
Prisfastsættelsen vil blive gennemført inden 1. april og vil muligvis have tilbagevirkende kraft - måske endda med ikrafttræden per 1. januar, fortæller kommunikationsrådgiver i TDC, Per M. E. Christiansen.

At TDC nu sænker prisen må skyldes, at sagen gennem ComONs henvendelse har fundet vej til offentligheden, mener man hos et af de mindre mobilselskaber, Bibob.

Her hæfter man sig ved, at TDC-selskabet Telmore tilbage i januar var tæt på at indgå en aftale med Bibob om at lave nummerportering for 28 kroner, men siden fik Bibob kontraordre fra TDC, som fastslog, at selskabet ønskede at lave fælles aftaler på vegne af alle de teleselskaber, der har serviceprovider-aftaler med TDC.

Den udlægning bliver dog afvist af Telmores direktør, Allan Christiansen.

Han fastholder, at Telmore skam har en aftale med Bibob om nummerportering til 28 kroner - omend der ikke foreligger en underskrevet skriftlig aftale mellem parterne.

Hos TDC siger Per M. E. Christiansen, at selskabet overlader det til Telmore selv at indgå aftaler med andre selskaber:

»Da der er tale om bilaterale aftaler for så vidt angår nummerporteringen, kan TDC kun generelt sige, at vi er parat til at indgå aftaler med tilbagevirkende kraft per 1. januar i år både for mobil og fastnet. Men i og med aftalerne skal være bilaterale kan det kun være et generelt budskab. Deri ligger jo også, at det er Telmore selv, der afgør, om de vil indgå en aftale med BiBob med tilbagevirkende kraft,« siger han.

Mens man hos Bibob ikke mener, at portering behøver koste noget som helst, fastholder TDC den høje pris på fastnetportering, fordi ekspeditionsomkostningerne her er større, blandt andet hvis kunden har ADSL knyttet til deres fastnetnummer.

TDCs skridt i sagen bliver fulgt nøje hos myndighederne:

»Vi er opmærksomme på de nye priser, men nu skal branchen lige have lov at finde sig til rette med den nye ordning efter Konkurrencestyrelsens afgørelse. Vi overvejer at kigge nærmere på de forskellige selskabers priser på nummerportering lidt senere i år,« siger Helle Bøjen Larsen, kontorchef i IT- og Telestyrelsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere