Computergrafik må ikke være for livagtig

Ny forskning viser, at livagtige figurer i computerspil virker uhyggelige og frastødende.

I de seneste år har computerspillene udviklet sig voldsomt og spillenes figurer ligner efterhånden rigtige mennesker til forveksling - men ligheden kan også blive for stor. Ny forskning viser, at livagtige figurer virker uhyggelige og frastødende på mange mennesker.

Det psykologiske fænomen har været kendt i næsten 30 år. I 1978 byggede den japanske forsker Masahiro Mori en stribe menneske-lignende robotter, og han opdagede til sin store overraskelse, at ligheden med mennesker ikke nødvendigvis fremkalder positive følelser hos folk.

Så længe maskinerne ikke lignende mennesker for meget, havde testpersonerne ikke noget problem med at acceptere dem, men hvis ligheden var bedre end 1 pct., virkede maskinerne uhyggelige og fremkaldte dyb afsky.

Mori mener at mennesker automatisk kompenserer for manglende ansigtsudtryk og tillægger menneskelige egenskaber til robotter og dyr. Men når ligheden bliver for stor, slår denne mekanisme fra og hjernen forsøger i stedet at fortolke udtrykkene - og så går det galt.

Spilproducenterne har også opdaget, at de menneskelige »helte« i spillene nogle gange virker mere uhyggelige end de monstre, som de skal kæmpe mod. Det gælder bl.a. James Bond-spillet »Everything or Nothing«, hvor det naturtro persongalleri har fremkaldt blandede følelser hos spillerne.

I andre spil - som Lara Croft-serien - forsøger designerne at holde persongrafikken på et primitivt plan for at undgå, at spillerne reagerer negativt på hovedpersonen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere