Den svenske tjeneste Spotify har tilsyneladende svært ved at se et interessant marked her i landet.
I denne uge blev Spotify ellers belønnet for sin tjeneste ved den danske konference New Media Days. Det svenske firma dukkede aldrig op for at takke for prisen, men de lod arrangørerne vide, at Spotify satser på en dansk lancering inden årets udgang.
Men det er en udmelding, som man må tage med et gran salt.
For Spotify var også genstand for et helt punkt på konferencens program – selv om de ikke ville deltage. Hele indslaget kan ses på New Media Days' hjemmeside. Diskussionen efterlader ikke indtrykket af, at Spotify kan fejre jul i Danmark.
I en paneldiskussion forklarer KODAs danske vicedirektør, at parterne er i dialog men er langt fra hinanden i forhold til at indgå en aftale i Danmark. Det skyldes, at Spotify kun vil lancere tjenesten i Danmark, hvis de både må tilbyde deres reklamefinansierede og den abonnementsbetalte tjeneste.
Men den reklamefinansierede model giver ikke mening i Danmark, mener rettighedsorganisationen.
»Problemet ligger i tjenester, som ikke generere nogen indtæger. Fordi de er gratis, og fordi det kun er en brøkdel af brugerne, som vælger at købe en premium-tjeneste,« sagde Martin Gormsen, vicedirektør KODA.
Han forklarer desuden, at Spotify heller ikke har indikeret, at man vil lægge en særskilt afdeling og indsats i Danmark. Derfor tvivler rettighedsorganisationerne på, at Spotify er interesseret i at pleje de danske kunder og på den måde være med til at udvikle og udvide tjenesten, så der på længere sigt kan tjenes penge til kunstnere via Spotify. Det er nemlig ikke nogen hemmelighed, at kunstnere i øjeblikket skal forvente en betydelig nedsat indkomst ved at distribuere via Spotify.
Martin Gormsen fremhæver TDC Play som en tjeneste, hvor begge parter har vist interesse for at promovere produktet.
Ifølge KODA kan Spotify åbne sluserne til det danske folk med dags varsel, så længe man udelukkende tilbyder en tjeneste, der kræver en betaling fra kunderne.
I Sverige og en del andre europæiske lande har Spotify-brugere adgang til over seks millioner musiknumre enten via abonnement eller reklamefinansieret adgang.