KODA blokerer for Spotify i Danmark

Spotify og KODA kan ikke blive enige.

Den svenske tjeneste Spotify har tilsyneladende svært ved at se et interessant marked her i landet.

I denne uge blev Spotify ellers belønnet for sin tjeneste ved den danske konference New Media Days. Det svenske firma dukkede aldrig op for at takke for prisen, men de lod arrangørerne vide, at Spotify satser på en dansk lancering inden årets udgang.

Men det er en udmelding, som man må tage med et gran salt.

For Spotify var også genstand for et helt punkt på konferencens program – selv om de ikke ville deltage. Hele indslaget kan ses på New Media Days' hjemmeside. Diskussionen efterlader ikke indtrykket af, at Spotify kan fejre jul i Danmark.

I en paneldiskussion forklarer KODAs danske vicedirektør, at parterne er i dialog men er langt fra hinanden i forhold til at indgå en aftale i Danmark. Det skyldes, at Spotify kun vil lancere tjenesten i Danmark, hvis de både må tilbyde deres reklamefinansierede og den abonnementsbetalte tjeneste.

Men den reklamefinansierede model giver ikke mening i Danmark, mener rettighedsorganisationen.

»Problemet ligger i tjenester, som ikke generere nogen indtæger. Fordi de er gratis, og fordi det kun er en brøkdel af brugerne, som vælger at købe en premium-tjeneste,« sagde Martin Gormsen, vicedirektør KODA.

Han forklarer desuden, at Spotify heller ikke har indikeret, at man vil lægge en særskilt afdeling og indsats i Danmark. Derfor tvivler rettighedsorganisationerne på, at Spotify er interesseret i at pleje de danske kunder og på den måde være med til at udvikle og udvide tjenesten, så der på længere sigt kan tjenes penge til kunstnere via Spotify. Det er nemlig ikke nogen hemmelighed, at kunstnere i øjeblikket skal forvente en betydelig nedsat indkomst ved at distribuere via Spotify.

Martin Gormsen fremhæver TDC Play som en tjeneste, hvor begge parter har vist interesse for at promovere produktet.

Ifølge KODA kan Spotify åbne sluserne til det danske folk med dags varsel, så længe man udelukkende tilbyder en tjeneste, der kræver en betaling fra kunderne.

I Sverige og en del andre europæiske lande har Spotify-brugere adgang til over seks millioner musiknumre enten via abonnement eller reklamefinansieret adgang.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

03. februar 2025 | Læs mere