Mobilgiganten Motorola, der i lang tid har siddet på en sikker andenplads på markedet, er ved at blive vippet af pinden. Det afslørede selskabets nye kvartalsregnskab med al tydelighed, og derfor er aktiekursen på det amerikanske selskab faldet fem procent.
"Hvis man tager udgangspunkt i Nokias estimater for totalmarkedet, var Motorolas markedsandel på cirka 14,9 procent. Det svarer til et fald i markedsandelen på cirka to procent. Dermed nærmer Motorola sig med stormskridt Samsungs markedsandel," forklarer Jyske Bank analytiker Per Hansen i et notat.
Salget af mobiltelefoner udgør 45 procent af det samlede salg i Motorola, og derfor ses den faldende markedsandel som et rigtigt skidt tegn, selv om Motorola med regnskabet overgik sine egne forventninger - og som sådan også leverede en fin prognose for næste kvartal.
Motorolas tjener markant færre penge end de to nærmeste konkurrenter. Motorolas indtjeningsmargin er blot ti procent, mens Nokias er 18,6 procent og Samsungs 13 procent.
Motorolas gennemsnitlige salgspris pr. mobil er i øvrigt 985 kroner, mens Nokias kun er 797 kroner. SonyEricsson-telefonerne koster i snit 1168 kroner.