Det lille og relativt ukendte telefoniselskab Starman stormer frem på det danske marked for udlandstelefoni fra fastnettelefon.
Starmans andel af markedet er steget fra 1,2 procent i sidste halvår af 2004 til imponerende 9,1 procent i sidste halvår af 2005. På kun et år har Starman dermed haft en vækst på over 700 procent i antal minutter, som danskerne har ringet til udlandet med Starman.
»Vi er utrolig glade. Vores strategi med at lokke folk til med billige priser har betydet, at vi kan købe større mængder minutter til billige priser. Dermed kan vi også give kunderne billige priser,« siger Bobby Elahi, der er direktør i Starman, til ComON.
Starman er et danskejet selskab med hovedkontor i England. Virksomheden arbejder meget på det internationale marked, men i 2001 valgte Starman at satse på det danske marked. På udlandstelefoni er Starman på kun et år gået fra at være en lille spiller til at være Danmarks næstmest populære udlandstelefoni-selskab - kun overgået af TDC.
»Vi har fået rigtig mange kunder fra TDC. Det er dem, vi udfordrer på det her område. Derfor er jeg sikker på, at vi nok skal blive ved med at gøre indhug i deres markedsandel. Jeg regner med, at vi vil fordoble vores markedsandel til cirka 20 procent i andet halvår 2006,« siger Starman-direktøren.
TDC's markedsandel på udlandstrafikken er på et år faldet fra 44,6 procent til 43,8 procent. TDC ønsker dog ikke at kommentere selskabets tilbagegang på området eller udfordringen fra Starman.
Starman er blandt andet kendt for Euroone og Mobivic. Starman rammer TDC hårdt med Starmans billige udlandsopkald til Sverige, Norge, Tyskland, Pakistan og Tyrkiet.