Efter at være blevet ristet over flere omgange i DRs forbrugerprogram ”Kontant”, og siden skældt ud i flere medier for at lade hånt om købeloven og kundernes klager, står Dell i Danmark til at miste millioner i tabt omsætning.
Det vurderer Jens Kofoed, der er direktør for PR-firmaet Hill & Knowlton overfor Børsen.
Dell omsatte sidste år for 420 millioner kroner i Danmark. Men den dårlige omtale kan gøre det svært at sælge for lige som meget i indeværende regnskabsår.
”Det kan komme til at koste i hvert fald en måneds omsætning efter mine erfaringer. Det er set før. Men det kommer an på, om sagen går hen og bliver en føljeton for Dell,” siger Jens Kofoed til Børsen.
Flere har undret sig over Dells måde at tackle krisen på.
Lyssky medarbejdere fra Dell blev således grebet i at skrive anonyme rose-indlæg på DRs site som forsøg på at imødegå den negative omtale.
Dells danske kommunikationschef Line Ørskov valgte i første omgang det for en kommunikationschef så usædvanlige helt at sige nej til at lade sig interviewe af DR Kontant.
Det samme gjorde selskabets direktør Stig Jørgensen i første omgang, men forleden ændrede han mening. Det interview gik ikke så godt. Dell-direktøren forsøgte at undslippe de kritiske spørgsmål ved at tage sin mobilelefon, der ringede under tv-interviewet.
Direktørens personlige undvigemanøvre lykkedes kun halvt, men slutresultatet blev endnu mere dårlig omtale for Dell.
“Årets værste medieoptræden” blev det kaldt på denne blog på Kommunikationsforum af ErhvervsPhD-stipendiat Brian Due.
”Sagen var ikke god, men håndteringen var dårligere. En mikroanalyse viser, hvordan direktør Stig Jørgensen gang på gang træffer dårlige beslutninger. Mest tragikomisk bliver det, da direktørens telefon ringer, og han prøver at stikke af fra lokalet, hvor interviewet foregår,” hedder det på bloggen.
Line Ørskov er siden udnævnt til ny chefredaktør for Computerworld og erklærer sig derfor inhabil i forhold til at kommentere sagen i dag.