Teleselskabet Debitel er ved at snige sig ind i på de store konkurrenter i Danmark. Således voksede selskabets salg hele 11 procent i det forgangne halvår. Til sammenligning voksede det danske salg hos giganterne Sonofon og TDC kun henholdsvis 1,4 og 2,7 procent.
Det gør Debitel Danmark til et af de hurtigst voksende danske teleselskaber kun overgået af Telia-Orange, der voksede 26 procent i det netop afsluttede halvår. Debitel er nu godt en femtedel af Sonofons størrelse målt i omsætning.
Fremgang - trods færre kunder
Debitels administrerende direktør, Per Lyngbak Nielsen, er da også godt tilfreds med omsætningen på 485 millioner kroner og resultatet på 27 millioner kroner, hvilket på indtjeningssiden er 55 procent bedre end i 2003.
Men trods fremgangen har Debitel måtte indkassere en tilbagegang på kundesiden. I første halvår tabte selskabet seks procent af sine kunder - svarende til godt 25.000, hvilket man forklarer med svigtende salg af nye telefoner samt stor priskonkurrence.
At Debitel alligevel er gået frem skyldes, at kunderne taler 28 procent mere i deres telefoner end året før. Samtidig steg mængden af sms'er med 38 procent.
Selskabet har dog også måtte effektiviseret administrationen betragteligt for at kunne følge med i konkurrencen.
»Hvad enten vi siger det højt eller ej, så er en fortsat kraftig øget effektivisering også et konstant væsentligt emne, hvis man vil have overskud i denne branche,« siger administrerende direktør Per Lyngbak Nielsen.
»Vi leverer idag en bedre service med færre ansatte i vores kerneforretning end for et år siden. At vi er blevet 14 flere skyldes, at vi nu har 42 flere ansatte i vores butikker. Målt på antal ansatte i kerneforretningen har vi haft en effektivitetsstigning på 15 procent, hvilket er meget og som også har kostet mange kræfter og penge i ny teknik,« forklarer Per Lyngbak Nielsen.
Debitel-direktøren forventer, at teleselskaberne et efter et vil reducere tilskudsordningerne, fordi det simpelthen er for dyrt til at kunne betale sig.
»Det bliver derfor stadig for teleselskaberne en svær balancegang mellem et tilfredsstillende økonomisk resultat og hvor mange nye kunder, der er råd til. Men her er branchen efter ti års dyr krig ved at modnes lidt, nu er det ikke kundevækst for næsten enhver pris,« vurderer Debitels Per Lyngbak Nielsen.