Teleselskaber fortsætter ulovlig markedsføring

Teleselskaberne måtte fra og med 1. maj ikke længere lokke med billige telefoner, hvis den reelle pris ikke fremgår klart. Det sker dog stadig i bredt omfang, og det er et klart brud på markedsføringsloven ifølge Forbrugerombudsmanden.

Teleselskaberne må ikke længere annoncere for mobiltelefoner til én krone, hvis ikke den reelle pris klart fremgår sammen med annonceoverskriften. Ved internetannoncer må man ifølge de nye regler ikke være nødt til at klikke sig frem for at få oplysninger om den reelle pris.

Og det er altså heller ikke nok, at den samlede pris står med lille skrift sammen med selve tilbudet. Men det blæser flere af de danske teleselskaber på - i hvert fald "glemmer" de tilsyneladende at oplyse den samlede pris med abonnement i seks måneder.

Hos Telia skal man klikke tre gange, inden man ser den reelle omkostning på for eksempel Sony Ericsson W880i Sølv. Den annoncerer Telia for på egen side til 1 krone med Telia On, men man skal klikke sig videre to gange, inden man bliver præsenteret for den samlede pris, der er cirka 3.000 kroner højere end den annoncerede pris.

Hos Sonofon kan man tilsyneladende ligeledes købe Samsung i450 til 899 kroner, men klikker man sig videre bliver den samlede pris 2.892 kroner.

Telmore frister med Nokia 5310 XpressMusic til 199 kroner, men også her skal man klikke videre, inden man ser, at den reelle pris faktisk er 2.068 kroner.

Kan politianmeldes

Søren Iversen, chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden, forklarer, at teleselskaberne har rettet op på markedsføringen i blade og lignende, men der er et område, hvor det stadig halter, og det er på deres egne websider:

»De har haft rigelig med tid til at gøre det bedre, og at man stadig skal klikke sig videre flere gange, inden man ser den reelle pris, er ikke godt nok. Vi har givet dem en advarsel, og er der klare fejl, kan det meldes til politiet i henhold til overskridelse af markedsføringsloven,« forklarer Søren Iversen til Mobil.nu.

Sonofons pressechef Peter Glüsing medgiver, at de ikke har gjort det godt nok med hensyn til annoncering på sonofon.dk:

»Det beklager vi meget, men efter jeres henvendelse har vi sat folk i gang med at rette det med det samme,« lover Peter Glüsing.

Telia oplyser, at de naturligvis følger reglerne og har gjort meget ud af at få alt dobbelttjekket ultimo april:

»Men det er rigtigt, at der er enkle tilfælde, hvor vi blot har lavet en lille teaser, som måske er på kanten. Det bliver rettet pronto, så det skulle være 112 procent på plads torsdag [i går, red.], forklarer kommunikationschef Anders Rendtorff.

Hos Telmore annoncerer de for billige telefoner på deres forside og i shoppen, uden at man kan se den samlede pris, med mindre man klikker sig videre. Telmores direktør Allan Christiansen afviser dog, at de gør det bevidst:

»Men det kan være muligt, at det forekommer på enkelte sider,« forklarer han.

Telmore relancerer deres hjemmeside i næste uge, oplyser Allan Christiansen, og forklarer, at de ansvarlige muligvis har vurderet, at de kunne vente med at rette annoncerne i forbindelse med det.

TDC og 3 er lidt mere klare med deres priser, hvor den samlede pris står sammen med tilbudsprisen, men den er ikke så meddelsom som tilbudsprisen, hvilket den skal være ifølge de nye regler. Det samme gør sig gældende for det Sonofon-ejede mobil2kroner.dk.

Søren Iversen vil ikke kommentere markedsføringen hos de enkelte teleselskaber, men han medgiver, at det gør det lidt usikkert, når der står priser fra 1 krone, som det blandt andet er tilfældet hos 3.

Tanja Møller Andersen fra 3 oplyser dog til Mobil.nu, at de vil rette op på annonceringen på deres hjemmeside:

»Vi vil naturligvis følge retningslinjerne,« understreger hun.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere