Ifølge den amerikanske valgstrateg Joe Trippi, der var kampagneleder for Howard Dean, ligger der et enormt potentiale og en række sikre valgsejre på internettet, hvis politikerne ellers bare forstår at udnytte mediets muligheder. Det skriver kommunikationsforum.dk.
Joe Trippi var hovedarkitekten bag den elektroniske kampagne "Dean for America", hvor det lykkedes at samle over 50 mio dollars ind over nettet. Det er mere end nogen anden demokrat nogensinde har samlet ind. Samtidig lykkedes det at mobilisere mere end 640.000 aktivister, hvilket er den største vælgermobilisering siden Martin Luther King og borgerrettighedsdemonstrationerne i 1960'erne.
Joe Trippis forklaring på den voldsomme succes er, at vi er overgået fra informationsalderen til "empowerment-alderen", og at nettet giver borgerne netop de rette muligheder for at forholde sig selvstændigt til informationsstrømmen. Trippi mener, at politikerne bør gribe fat i folks entusiasme og forholde sig til deres vilje til at gøre noget i fællesskab.
Howard Deans kampagne har været en øjenåbner for folk, der arbejder med politisk kommunikation i USA, og den kan lære os, at vejen til politisk succes ikke nødvendigvis går gennem ligegyldigt tv, forsimplede budskaber og personlige smudshistorier.
Danmark halter bagefter
Den netbårne udvikling i politisk kommunikation kan udnyttes af den kloge strateg, men den sidste uges danske valgkamp viser med al ønskelig tydelighed, at der er lang vej igen.
V og K har lavet små valg-film på nettet og demonstrerer dermed en øget bevidsthed om mediets muligheder. Samtidig har mange af de danske partier i denne valgkamp udvidet deres online-mobilisering og giver dermed interesserede græsrødder mulighed for at deltage i valgkampen.
Men selv om vi er kommet langt, er der endnu langt til "empowerment" og respekt for borgerens frihed til selv at vælge sit informationsflow.
I ComON i dag kritiserer den danske søgemaskine-ekspert Mikkel deMib Svendsen de danske partier, fordi de ikke formår at udnytte det faktum, at mange mennesker aktivt søger information.
»Ingen af de danske partier har med succes forberedt en kommunikations-strategi for søgemaskinerne. Der er tilsyneladende ingen som har tænkt på, hvordan vælgerne skal finde informationer hos dem. Personligt synes jeg, det er en smule paradoksalt, at partierne ikke kan finde ud af at integrere sig med nettet,« siger han til ComON.