Danskere foretrækker kø fremfor nettet

Selv om der kommer flere og flere offentlige digitale selvbetjeningsløsninger på internettet, så foretrækker størstedelen af danskerne at stå i kø eller at ringe frem for at bruge selvbetjeningsløsningerne, når de skal i kontakt med det offentlige. Det viser en ny undersøgelse.

Det kræver kun et klik med musen - så kan man sende sine oplysninger til en offentlig myndighed hjemme fra sin egen stue. Men selv om det er nemt at bruge de digitale selvbetjeningsløsninger, så foretrækker 59 procent af danskerne at stå i kø eller at ringe, når de skal i kontakt med det offentlige. Det viser en Megafon-undersøgelse foretaget for HP.

»Vi har bedt Megafon om at foretage denne undersøgelse, fordi vi gerne ville kortlægge danskernes holdninger til digitalisering. Blandt andet ville vi gerne undersøge, hvad danskerne synes om de offentlige digitale ydelser, samt om der er nogen barrierer, som afholder danskerne fra at bruge nogle af disse ydelser,« siger Peter Harder, som er chef for HP salg i den offentlige sektor.

Ifølge resultaterne fra Megafon-undersøgelsen, så er der rent faktisk en række barrierer, som afholder danskerne fra at bruge de eksisterende offentlige ydelser på internettet.

Først og fremmest er der 29 procent af danskerne, som svarer, at de slet ikke bruger internettet derhjemme, på arbejdet eller andre steder. Og blandt de danskere, som bruger nettet, er der mange forbehold over for de offentlige digitale selvbetjeningsløsninger. 43 procent savner f.eks. den vejledning, de ville få ved at ringe eller henvende sig personligt. 19 procent er usikre på, hvilke oplysninger de skal videregive. Og 22 procent føler ikke, at det er sikkert nok at kommunikere digitalt med offentlige myndigheder.

»Tallene fra undersøgelsen viser meget klart, at der eksisterer nogle barrierer, som det offentlige er nødt til at bryde, hvis Danmark skal beholde sin plads som et af de førende lande inden for digitalisering,« siger Peter Harder.

Også blandt eksperter vækker tallene fra undersøgelsen en vis undren. Kim Viborg Andersen, som er professor i digital forvaltning ved Handelshøjskolen i København, hæfter sig blandt andet ved, at ud af de 41 procent, som bruger de offentlige digitale ydelser, er der 14 procent, som kun bruger dem meget få gange om året.

»Hvis folk kun bruger digitale selvbetjeningsløsninger nogle få gange om året, som for eksempel når de retter deres skatteoplysninger, så er det en klar indikator på, at vi ikke er nået så langt med digitaliseringen, som vi troede,« siger han.

Han mener, at de offentlige myndigheder ikke har været gode nok til at lave selvbetjeningsløsninger, hvor der er mest behov for det. Det vil sige hos de offentlige institutioner, som danskerne er mest i kontakt med - f.eks. skoler og børnehaver. Derudover mener han, at det offentlige skal målrette selvbetjeningsløsningerne mod brugernes behov - brugerne skal mødes i øjenhøjde, både når det gælder teknik og sprogbrug.

Hos HP mener Peter Harder, at en del af løsningen på problemet kunne være at oprette én fælles offentlig-privat portal, hvorfra man kan komme i kontakt med alle offentlige myndigheder og en række private institutioner.

»21 procent af de danskere, som bruger internettet, synes, at det er svært at finde den rette hjemmeside, når de skal i kontakt med det offentlige. Dertil kommer 11 procent, som mener, der ikke er tilstrækkelige muligheder for at kommunikere digitalt med det offentlige. Derfor kunne man komme et stort skridt videre med digitaliseringen i Danmark, hvis man oprettede én fælles offentlig-privat portal. I undersøgelsen er der jo rent faktisk også 60 procent, som svarer, at de i højere grad ville bruge nettet til at kommunikere med det offentlige, hvis der var én fælles portal,« siger Peter Harder.

KL har tidligere i år været fremme med et lignende forslag, men i modsætning til KL mener HP ikke, at den fælles portal bør være rent offentlig.

»I Hong Kong har de haft rigtig gode erfaringer med at lade offentlige og private interesser stå bag en fælles borgerportal. Dels har det offentlige og private partnerskab skabt nogle gode økonomiske rammer, og dels er partnerskabet kommet brugerne af portalen til gode, fordi det giver brugerne nogle flere muligheder. Herhjemme kunne vi lære meget af Hong Kongs portal,« siger Peter Harder.




IT-JOB

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Udvikler til procesapplikationer

De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland (GEUS)

IT-systemadministrator søges til GEUS
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere