Fjernundervisning via Internet er et af de hurtigt voksende markeder i IT-industrien. I USA vil over 92 pct. af de større virksomheder begynde at arbejde med web-baseret undervisning inden årets udgang, ifølge en undersøgelse, som analysefirmaet IDC har foretaget. Også i Danmark begynder både erhvervsliv og den offentlige uddannelsessektor nu at rykke for alvor.
Det virtuelle klasselokale giver nemlig helt nye muligheder for undervisning uafhængigt af tid og sted. Det gælder f.eks. i forbindelse med pc-kørekortet, en studentereksamen via web eller et firmas tilbud om efteruddannelse, hvor de ansatte udnytter Internet eller virksomhedens interne intranet.
Lotus har netop introduceret det nye LearningSpace Anytime 3.0, der skal give helt nye muligheder for fjernundervisning via Internet. Brugerne kan lade sig uddanne i præcist det tempo, de foretrækker - selvstændigt eller interaktivt via et virtuelt klasseværelse på Internet.
"LearningSpace er blevet vel modtaget i Danmark, hvor adskillige kunder i dag benytter systemet til fjernundervisning. Eksempler er Næstved Kommune, Kolding Tekniske Skole og Toftlund Studenterkursus," siger adm. direktør Henrik Mørck, Lotus Development Danmark.
En ny aftale med det amerikanske softwarehus Macromedia udbygger nu denne position. Som led i aftalen overtager Lotus Macromedias Pathware system til uddannelsesstyring og en række andre tilknyttede programpakker. Desuden har Lotus tegnet licens på velkendte Macromedia multimedia-produkter som Shockwave, Flash og Authorware, der vil blive integreret i fremtidige Lotus-produkter.
Macromedia Pathware, der har sin særlige styrke i styring og rapportering af selvstudier via Internet, skal supplere LearningSpace. Pathware er godkendt af de strenge amerikanske luftfartsmyndigheder og benyttes bl.a. af United Airlines, Compaq, Intel, Sprint og Federal Express. Tilsvarende har Lotus store internationale LearningSpace-kunder hos University of Monterey, Siemens, AstraZeneca og American Express.
Den nye Lotus LearningSpace Anytime 3.0 er en serverbaseret programpakke, der kan levere online undervisning for alle med en almindelig web-browser eller en Lotus Notes klient.
Kursisten kan vælge mellem at optræde direkte i den virtuelle skoleklasse eller arbejde på opgaverne, hvornår og hvor han/hun har lejlighed til det.
I forbindelse med "live" timer i det virtuelle klasseværelse benytter lærere og elever fælles applikationer, online-tavler og forskellige "følg mig" funktioner.