Hewlett-Packard er snart klar med både en musikafspiller, der skal konkurrere med Apples iPod, og en online musikbutik.
De endelige planer for internetbutikken ventes offentliggjort i januar sammen med flere detaljer om HPs digitale afspiller.
Musikafspilleren skal designes således at den markant adskiller sig fra konkurrenterne på markedet for at øge interessen og salget af produktet, fortæller Peter Appl fra HP.
Dermed træder HP ligesom Apple, Dell, Gateway og flere ind på et lidt bredere marked for at forsøge at sætte gang i omsætningen i lyset af svindende computersalg. HP regner også med at udvide sortimentet med et LDC fladskærms-TV.
Nyheden fik øjeblikkeligt HPs aktie til at stige med 3 pct.
Engelske Virgin er også på vej ind på det samme marked. Virgin vil åbne en online-version af sin "Music Store" om ganske kort tid, og selskabet går bevidst efter at presse prisen ned.
Virgins planer er dog ikke offentliggjort til fulde endnu, men der arbejdes på at etablere en musiktjeneste i stil med Apples iTunes Music Store i begyndelsen af det nye år.
Virgin regner med at prisen på musik sættes lavere end de 99 cent, som er fast pris hos Apple, så konkurrencen mellem de forskellige udbydere skærpes.
Flere analytikere regner med at flere tjenester vil skyde op i første halvdel af 2004, men kort derefter vil krigen begynde at tære på dem og mange vil blive tvunget ud af markedet, og kun ganske få store udbydere vil være tilbage på den anden side.