Nu tilbyder både Danske Bank og BG Bank deres erhvervskunder at ordne formidlingen af e-fakturaer mellem de enkelte virksomheder og de offentlige myndigheder.
Hvis man i forvejen har en office-banking-løsning hos et af de to pengeinstitutter Danske Bank eller BG Bank, kan man fra 1. februar bruge sin bankforbindelse, når man skal aflevere elektroniske fakturaer til det offentlige. Det kræver blot, at man har tilpasset sit bogføringssytem, så fakturaerne kan påføres det særlige 13-cifrede EAN-nummer, der identificerer den konkrete modtager.
»De kunder, som har et økonomisystem, der kan danne en såkaldt OIOXML (Offentlig Information Online eXetensible Markup Language), kan sende den til os. Det er sådan set ikke banken, der danner fakturaen - det er virksomheden, der danner fakturaen, og så stiller vi transport til rådighed og sørger for, at fakturaen kommer frem til det offentlige,« siger Søren Kiilerich fra Danske Bank til ComON.
Rent praktisk har virksomhederne muligheden for at indsende deres e-fakturaer til en af de såkaldte VANS-operatører - Dan Net, KMD, CSC, IBM eller WM-Data - som, foruden et mindre transaktionsgebyr, opkræver den enkelte virksomhed et gebyr for at lave en oprettelsesaftale med abonnement. En anden mulighed er, at man selv bruger en af de fakturaportaler, som kan findes på virk.dk.
Det nye i forhold til VANS-operatørerne er, at Danske Bank og BG Bank nu tilbyder deres erhvervskunder den samme service - forskellen er blot, at de eksisterende erhvervskunder naturligvis ikke skal betale for oprettelse og abonnement, men alene skal betale transaktionsgebyret, som hos Danske Bank er på 75 øre.
Så hvis man allerede er kunde i Danske Bank eller BG Bank og har indstillet sit økonomisystem til at kunne danne OIOXML, kan det naturligvis ikke betale sig at henvende sig til VANS-operatørerne.