Datatrafik og lavpristelefoni er nøgleordene i den offensive satsning som teleselskabet Oranges danske mobilforretning nu giver sig i kast med. I de kommende to år vil selskabet udvide sin markedsandel fra 14 til 20 procent ved at gå efter de kunder, der bruger mange penge på datatransmission via mobiltelefonien og ved at introducere et nyt lavprisprodukt.
Det er med ryggen mod muren, at medarbejderne i det nybyggede hovedkontor på Amager reber sejlene. For hvis ikke selskabet inden to år har sorte tal på bundlinien og samtidig er nummer et eller to på det danske mobilmarked eller har en markedsandel på mindst 20 procent, så bliver selskabet lukket og Orange forlader Danmark. Det var den klare udmelding fra Oranges internationale topchef, Sol Trujillo, i juni.
Derfor er den danske chef, Richard Moat, nu også klar med en plan, der skal indfri topchefens forventninger. Men hvor både TDC og Sonofon har erklæret sig parate til at købe lavprisselskabet CBB Mobil for derigennem at få en fod inden for på lavprismarkedet, så afviser Richard Moat den løsning.
»Nej, absolut nej. Vi vil gå efter organisk vækst. Men vi forhandler stadig med andre om at bruge vores net,« siger han til Børsen.