Netop Apple af alle burde ikke forfalde til de big-brother-metoder, som selskabet tilsyneladende har anvendt i sagen om fabrikationsfejl i iBooks, mener direktøren for Brand House, Stiig Helgens Binggeli, der lever af at rådgive firmaer om brands.
Den 24. april traf Forbrugerklagenævnet en epokegørende afgørelse, der på internationalt plan rystede Apple. Klagenævnet havde nemlig fået dokumenteret en fabrikationsfejl, som Apple hidtil har benægtet. Nævnet afgjorde i sin kendelse, at Apple nu må hoste op med en erstatning til de ramte forbrugere. Det har selskabet allerede gjort i fire sager. Men samtidigt gav man de fire klagere mundkurv på: de måtte love ikke at fortælle om det.
Den håndtering sammenligner Stiig Helgens Binggeli med budskabet i de første Apple-reklamer:
»Apple introducerede sin Macintosh model i 1984 med en historisk TV-reklame, som brugte George Orwells science fiction roman "1984" som forlæg til et epokegørende budskab: med MacIntosh vil 1984 ikke være som "1984". I modsætning til de på den tid etablerede computerudbydere ønskede Apple at den "undertrykte" private bruger fik mulighed for "frihed" og individualitet. Apple som opstod som garagevirksomhed positionerede sig som David mod Goliat. Apple var og er tænkt som et produkt, der udvikler og markedsfører de features, forbrugerne vil have - og som konkurrenterne ikke tænker på i deres "Big Brother" verden. Så det er din og min Mac. I tilfælde, hvor Apple eller afdelinger af Apple har en adfærd eller kommunikerer holdninger, der strider mod denne tanke og position, er det selvdestruktivt for Apple brandet,« fortæller brandeksperten.
»Ingen virksomheder kan i dagens oplyste forbrugersamfund tillade sig at give kunderne mundkurv på eller tillade sig at skjule defekter. Og for Apple gælder dette ti-dobbelt. Vi forventer, at Apple indrømmer alle fejl, undskylder, bytter, retter og kommer med et genialt produkt lige om hjørnet, som får os alle til at overgive sig og øger respekten. Hvis Apple leger "Big Brother", lider brandet og de mister, troværdighed, respekt, kunder og salg. Og det kan gå lige så stærkt, som man kan sige "Goodbye Mac,« siger Stiig Helgens Binggeli i en kommentar til ITavisen ComON.