IBMs angreb på det attraktive SMB-markedet, skræmmer ikke konkurrenterne HP og Fujitsu Siemens.
Men ifølge IDC-analytiker Anders Elbak, er den slags udtalelser og reaktioner fra konkurrenterne ganske naturlige. Anders Elbak mener, at IBM sagtens kan tage en bid af kagen på sigt.
»400 nye forhandlere er frygtelig meget. Men generelt tror jeg, at SMB-forhandlerne tager godt imod IBM, der er kendt for at have et stærkt brand. De fleste forhandlere er vel altid interesserede i, at der er en ekstra mulighed. Og IBM har i modsætning til Fujitsu Siemens dén fordel, at de har et bredt produkt program. IBM vil derfor kunne gå ind og dække nogle huller,« forklarer han.
Men opgaven bliver ifølge Anders Elbak ikke let.
»IBM skal vise, at de kan levere noget, som er konkurrencedygtigt, Så de er absolut ikke dødsdømt på forhånd. IBM kommer ikke ind og bliver dominerende med det samme, men på sigt kan de sagtens tage en bid af bid af markedet,« lyder vurderingen.
Klaus Gregersen, der er HPs forhandlerdirektør i Danmark, tager nyheden om IBMs mission ganske roligt. Han mener ikke, at de har behov for et modtræk.
»Hvis IBM skal dække 400 forhandlere, så skal de mande gevaldigt op.
Og det bliver en stor opgave for dem. Vi er allerede dækket godt ind på markedet,« siger Klaus Gregersen, der har et tæt samarbejde med 350 SMB-forhandlere.
Ifølge salgsdirektør Erik Søe, dækker Fujitsu Siemens på nuværende tidspunkt 700 aktive forhandlere. Han siger:
»Vi konkurrerer hårdt mod HP. Og jeg mener ikke, at IBM vil kunne gøre den store forskel, fordi kokurrencen på markedet er hård. Desuden har mange SMB-forhandlere den opfattelse, at IBM kun arbejder med store forhandlere, og at det er de store forhandlere, som løber med de bedste betingelser. Derfor tror jeg, at SMB- forhandlerne vil være mistroiske overfor IBM.«