Det danske firma Mingoville har kastet sig ud i et sydamerikansk eventyr. Mingoville har indgået en 3-årig aftale med Chile om at give den chilenske befolkning fri adgang til firmaets online-engelskundervisning, der er baseret på spil og interaktive øvelser til børn.
Programmet skal bruges i skolerne som det primære undervisningsmateriale til engelsk allerede fra 1. klasse. I dag bliver eleverne først undervist i engelsk fra 5. klasse, fordi der mangler lærere med de nødvendige sprogkundskaber.
Det er kun 6 pct. af de voksne chilenere, der taler engelsk. Det skal ændres med en landsdækkende kampagne, ”Chile habla inglés” (Chile taler engelsk), hvor Mingoville er et af elementerne.
»Chile er et fantastisk eksempel på, at et land ved at samarbejde tæt på tværs af erhvervsliv og offentlige organisationer i den grad formår at sætte dets uddannelsesniveau på dagsordnen og gøre noget ved det,« siger Stephan Stephensen fra Mingoville.
De chilenske myndigheder har indtil videre kun købt adgang til den interaktive del af Mingoville, men der forhandles om prisen på adgang til den tilhørende virtuelle verden.
Landets undervisningsministerium har sponseret kampagnen sammen med bredbånds- og tv-selskabet VTR og den private organisation Fundación País Digital.
Ifølge Mingoville er der i løbet af de to uger siden kampagnen blev officielt skudt i gang kommet omkring 100.000 tilmeldinger til online-systemet, og der satses på at få en stor del af landets to millioner børn og unge til at tilmelde sig.