Vrede over "Robin Hood-annoncer"

To danskere vil fjerne bannerannoncer fra mediernes hjemmesider og erstatte dem med egne annoncer. Formålet er godgørenhed, men metoderne vækker vrede i mediebranchen.

AidOnline hedder en ny tjeneste, der vil lukrerer på de nyhedsites, som er finansieret med bannerannoncer. Målet er ifølge hjemmesiden at indsamle penge til godgørende formål, men måden det gøres på, har på forhånd sikret sitet massiv modstand fra flere sider.

AidOnline vil nemlig udnytte en adblocker-funktion, som tilbydes forbrugerne. Fidusen er, at adblockeren fjerner de oprindelige annoncer - og sætter AidOnlines egne annoncer på i stedet.

De nye annoncer skal være for firmaer, der donerer penge til godgørende formål. Hvilke formål skal brugeren selv kunne bestemme. AidOnline vil også tilbyde brugerne, at de ved at tilmelde sig kan få annoncer, som på forhånd er tilpasset deres interesser.

Selv er Aidonline ikke som sådan en godgørende organisation, understreger stifterne. Sitet beregner sig 20 procent af annonce-omsætningen som administrationsomkostninger, mens de resterende 80 procent af annonce-indtægterne altså doneres til de velgørenhedsorganisationer, brugeren har valgt

Trods det godgørende element i konceptet synes formanden for Foreningen af Internetmedier i Danmark (FDIM) Christian Peytz, ikke, at ideen er spor god.

»Der er tale om en snyltervirksomhed, som er skadelig for andre,« siger han.

FDIM har nu bedt sine advokater kigge på AidOnline, og man mener på forhånd af have en god sag: markedsføringslovens regler om god markedsføringsskik overtrædes, når man som i AidOnlines tilfælde sælger sin vare på en måde, der er direkte skadelig for andre.

Troels Plenge, der sammen med sin bror Johan, har stiftet AidOnline siger til ComON, at han godt på forhånd var klar over, at der ville blive vakt en vis modstand mod initiativet.

Han mener dog ikke, at konceptet vil kunne betyde døden for alle de netmedier, der lever af annonceindtægterne, fordi det ikke er realistisk at forestille sig, at alle brugere tog AidOnline i brug.

»Men hvis danske medier må i gang med at fyre og skære ned på grund af det, vi laver, må jeg sige, at det da ikke har været vores hensigt,« siger han.

Lidt af samme grund tror FDIM ikke, at AidOnline vil få den store gennemslagskraft:

»Brugerne af et nyhedsmedie ved jo godt, at deres medie er afhængigt af annoncer. Hvis man som bruger er glad for sit medie, hvorfor skulle man så forsøge at skade det og måske bidrage til, at det blev lukket?« spørger Christian Peytz.

Ifølge Troels Plenege har AidOnline endnu ingen konkrete aftaler med mediebureauer, som vil indrykke annoncer gennem det nye foretagende, men man er dialog med bureauer, som er interesserede, forklarer han.

Hvis tilstrækkeligt mange bider til bolle, vil han og brormand og de tre andre, der er kommet til projektet, kunne indkassere betragtelige summer på at udnytte mediernes reklameplads efter en lidt speciel Robin Hood-meode.

»Men vi gør ikke det her for at blive stinkende rige. Hvis det bliver stort, vil vi sikkert sætte administrationen ned til ti procent,« siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere