På verdensplan har det kostet den amerikanske softwareproducent Peoplesoft ordrer for mere end en milliard dollars, at konkurrenten Oracle har skabt uro om selskabets fremtid ved at forsøge at overtage det.
I Norden har effekten dog været stik modsat. Her har selskabet, der er relativt ukendt på vore breddegrader, nydt godt af den megen medieomtale, som Oracles aggressive overtagelsesforsøg har givet.
»Vi er blevet meget mere kendt det seneste år,« fortæller Peoplesofts nordiske direktør Anders Ottoson, da IT-avisen ComON møder han i London, hvor det amerikanske selskab har sat sine kunder og partnere i Europa, Mellemøsten og Afrika stævne.
The O-Company
Inden interviewet havde Anders Otteson fået at vide at han ikke måtte udtale sig om det, der i Peoplesofts interne sprog kaldes »The O-Company«. Alligevel vender snakken gang på gang tilbage til Oracles gentagne forgæves forsøg på at købe Peoplesoft. En snak, der fik ny næring, da Peoplesoft for nyligt fyrede sin administrerende direktør.
»Det har virket som en stor blåstempling af vores software, at de er så interesserede i at overtage os. Det tolker kunderne som et tegn på, at vores software har kvalitet. Det seneste år er vi blevet inviteret med til langt flere budrunder end, vi har været før,« forklarer Anders Ottoson.
Den øgede omtale forplanter sig direkte i salget. Sidste år præsterede selskabet i Danmark sit bedste resultat hidtil med et overskud på fem millioner kroner ud af en omsætning på 30 millioner kroner. 2003-salget var 150 procent så stort som i 2002, og det bliver endnu bedre i 2004, fremhæver Anders Ottoson, der dog ikke må løfte sløret for de forventede tal. I det seneste offentliggjorte regnskab hedder målet dog en stigning i omsætningen og et resultat på samme niveau.
Væksten kan også måles i antallet af ansatte. For to år siden havde Peoplesoft og J. D. Edwards, som Peoplesoft i mellemtiden har købt, blot 10 ansatte til sammen i Norden. Nu er tallet 56, og det fortsætter opad. Om en uge åbner selskabet i Norge med ti ansatte, som man har overtaget fra en tidligere partner. Næste destination er Finland. I 2005 udvides service- og kundekontoret tillige fra 25 til 50 ansatte.