Hvis TDC havde slået koldt vand i blodet og ventet med at sælge sin aktiepost i Belgacom, kunne det have givet en merindtægt på to milliarder til den danske telegigant. Det skriver Berlingske Tidende.
Belgacom-aktien er nemlig steget støt siden børsnoteringen i marts. Dengang hentede TDC 11,8 milliarder i provenu på aktierne.
Men det tal kunne have været endnu højere, da kursen i dag er 26 procent højere end i marts.
»Man kan sige, at de solgte Belgacom, da det var billigst,« siger aktieanalytiker i Jyske Bank, Rune Møller, til Berlingske Tidende.
Han fastslår dog samtidig, at TDC har tjent godt på salget af Belgacom, og at salget gav penge i kassen til købet af Song Networks.
Koncernchef i TDC, Henning Dyremose oplyser da også, at salget var del af en større strategi:
»Salget gav os mulighed for at købe Song Networks og Netdesign, og det er strategisk langt mere interessant end Belgacom aktierne,« siger Henning Dyremose.