Godt nok voksede salget af Tablet PCer i EMEA-området (Europa, Mellemøsten og Afrika) med 25 procent i andet kvartal 2004 sammenlignet med andet kvartal 2003, rapporterer analysevirksomheden Canalys. Men salget af produkttypen er alligevel skuffende.
I alt blev der kun solgt 35.000 enheder i kvartalet. Til sammenligning blev der solgt 3,6 millioner notebooks. Tilmed faldt salget af Tablet PC'er fra første til andet kvartal i år med 12 procent.
»Der er stort behov for øget mobilitet i arbejdsstyrken. Vi fortsætter med at se salget af notebooks, håndholdte computere og smartphones stige. Men Tablet PCen rider ikke nær så godt med på denne bølge, som den burde, navnlig ikke uden for USA, hvor kundebehovene - for eksempel inden for sproggenkendelse og landespecifikken, vertikale applikationer - er langt mere fragmenterede,« kommenterer Canalys' ansvarlige for EMEA-området Mike Welch.
Undersøgelsen dokumenterer, hvad det er salgskanalen efterspørger, hvis Tablet PCen skal kunne få succes:
1. Mindre prisforskel mellem Tablet PCer og notebooks: 39%
2. Flere Tablet PC-specifikke applikationer: 32%
3. Intet vil kunne hjælpe: 12%
4. Andre leverandører ind på markedet: 6%
5. Mere markedsunderstøttelse fra Microsoft: 6%
6. Større udvalg af modeller: 5%
Det lille Tablet PC-marked føres i EMEA an af HP (24,5 procent) foran Acer (23,5 procent), Fujitsu Siemens (17,4 procent), Toshiba (17,2 procent) og Panasonic (6,5 procent).