»M1 og Debitel vildleder forbrugerne«!
Så hårde er ordene på den nystartede portal Telepristjek.dk. Konklusionen stammer fra en analyse af de to mobilselskaber. Grundlaget er 22.000 brugerindtastninger foretaget hos TelePrisTjek.dk og en gennemgang af de to selskabers hjemmesider.
Det er stifteren af Telepristjek.dk, Nicolas Fredriksen, der er afsender af kritikken. Hos M1 peger han blandt andet på, at firmaet er 55 procent dyrere end de billigste alternativer, og at firmaets tilbud om fri tale mellem M1-kunder ikke tager højde for opkaldsafgift og opkaldsforsøg.
Kritikken af Debitel går på, at selskabet eftersigende skulle være 100 procent dyrere end de billigste alternativer, og at selskabets tilbud om tilskud til billige mobiltelefoner er uden værdi, fordi telefonerne kan købes meget billigere andre steder.
Direktør hos M1, Mads Peter Veiby, kalder analysen useriøs. Kritikken af firmaets prisniveau afviser han med, at den offentlige portal Teleprisguide.dk giver et helt andet resultat. Han vil heller ikke anderkende påstanden om, at M1 vildleder om sit gratisprodukt, da alle betingelser er opgivet i firmaets produktbetingelser. I en mail til IT-avisen ComON affærdiger han resten af kritikken som løgn og overdrivelser.
Hos Debitel kaldes analysen fejlagtig.
»Jeg synes, at analysen bærer præg af, at den er lavet af en privatperson. Vi har ingen skjulte omkostninger, som der påstås. Der er meget strenge restriktive regler på det her område, og dem følger vi selvfølgelig. Vi har cirka 200.000 mobilabonnenter, og man kan ikke føre så mange bag lyset,« siger Henrik Larsen, der er underdirektør hos Debitel.
Debitel vil indtil videre forholde sig afventende, men hos M1 lufter direktør Mads Peter Veiby muligheden for at foretage "juridiske tiltag" på grund af Telepristjek.dks kritik.